Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Emas Menurun Berikutan Dolar Mengukuh

Spot emas jatuh sebanyak 0.3 peratus kepada $ 1,335.93 auns selepas penurunan sebanyak 0.7 peratus hari Isnin.

Niaga hadapan emas AS susut sebanyak 0.4 peratus kepada paras harga dagangan sebanyak $ 1,334.20 per auns.

Pasaran dagangan bagi harga emas telah meningkat sebanyak 2.5 peratus setakat bulan ini, sebahagian besarnya disebabkan oleh kelemahan dalam nilai mata wang dolar. Dolar AS telah mencatatkan penurunan enam minggu berturut-turut pada minggu lepas, mencatatkan penurunan tiga tahun pada hari Jumaat, dan bersedia untuk kejatuhan bulanan terbesarnya sejak bulan Mac 2016.

Peniaga menunggu mesyuarat dasar Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (AS) untuk sebarang petunjuk mengenai kenaikan kadar faedah bagi tahun ini.

Pasaran dagangan bagi sektor harga emas telah meningkat lebih daripada lapan peratus sejak mesyuarat Fed terakhir pada bulan Disember.

Peningkatan harga yang tidak dijangka dalam pasaran bon global menangkap pasaran emas yang menggabungkan keadaan yang tidak bersedia, memacu pengambilan untung, kata Stephen Innes, ketua perdagangan APAC untuk OANDA.

Spot emas boleh menembusi sokongan pada $ 1,335 setiap auns dan jatuh lebih ke arah sokongan seterusnya pada $ 1,316, seperti yang dicadangkan oleh corak gelombang dan analisis anjakan Fibonacci, menurut penganalisis teknikal Reuters, Wang Tao.

Pegangan SPDR Gold Trust, dana dagangan bursa bersandarkan emas terbesar di dunia, jatuh sebanyak 0.17 peratus kepada 846.67 tan pada hari Isnin daripada sebanyak 848.14 tan pada hari Jumaat.

Antara sektor logam berharga lain, perak meningkat sebanyak 0.1 peratus kepada $ 17.15 auns. Platinum jatuh sebanyak 0.5 peratus kepada $ 998.50 selepas merosot kepada paras terendah sejak 23 Januari pada paras harga dagangan sebanyak $ 993.74. Palladium kehilangan sebanyak 0.2 peratus pada $ 1,083.97.

Tiada ulasan