Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar Melonjak, Disokong Oleh Hasil Bon Yang Tinggi

Sementara itu, para pelabur menunggu mesyuarat dasar Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (AS) yang akan datang.

Pasaran mata wang dolar AS meningkat dengan sebanyak 0.1 peratus berbanding sekumpulan enam mata wang utama kepada 89.392, setelah berundur dari catatan sekitar 88.43 yang telah dicapai pada minggu lepas, merupakan antara paras terendah sejak bulan Disember 2014.

Berbanding yen, pasaran nilai mata wang dolar susut sebanyak 0.1 peratus kepada 108.87 yen, pengurangan sebahagian daripada keuntungan yang dibuat pada hari Isnin, apabila ia meningkat sebanyak 0.3 peratus dan telah menurun dari yen 108.28 pada hari Jumaat, tahap yang tidak dilihat sejak 11 September.

Pada hari Isnin, hasil Perbendaharaan 10 tahun Amerika Syarikat (AS) mencapai paras tertinggi dengan sebanyak 2.727 peratus, antara paras yang paling kukuh sejak bulan April 2014, melonjakan tarikan hasil dolar.

Belajar Online

Pasaran mata wang euro adalah stabil berada pada $ 1,2375, di bawah paras tinggi tiga tahun pada hari Khamis dengan sebanyak $ 1,2538.

Peserta pasaran juga akan mengalihkan perhatian mereka kepada ucapan Kesatuan Presiden Donald Trump. Trump baru-baru ini berkata bahawa beliau akan membincangkan pembaharuan imigrasi yang dicadangkan dalam ucapannya serta usaha beliau untuk mengurangkan halangan perdagangan di seluruh dunia untuk eksport Amerika.

Presiden Amerika Syarikat (AS) itu juga akan menggariskan rancangan infrastrukturnya yang amat dijangka dalam ucapannya.

Fed secara meluas dijangka akan mengekalkan kadar faedah tidak berubah pada mesyuarat dasar dua hari yang bermula pada hari Selasa. Pelabur akan memberi tumpuan kepada penilaian bank pusat terhadap ekonomi dan inflasi untuk petunjuk mengenai prospek dasar monetari.

Tiada ulasan