Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Euro Melonjak Ke Tiga Tahun Tinggi

Mata wang tunggal meningkat dengan sebanyak 0.8 peratus kepada $ 1.22965 pada satu ketika pada hari Isnin, harga yang kali terakhir dilihat pada bulan Disember 2014, sebelum pengumuman ECB mengenai program pembelian bon kerajaannya.

Dengan ekonomi global yang menunjukkan tanda-tanda pemulihan dan pertumbuhan yang mampan, penanda aras saham global melonjak ke paras rekod tertinggi baru. Memandangkan ini, para pelabur kini telah menaikkan harga dalam rangsangan stimulus bank pusat. Pandangan ini telah diperkukuhkan lagi pada minggu lalu melalui minit mesyuarat ECB yang menunjukkan pembuat dasar tidak lama lagi boleh mula bersedia untuk pengurangan sokongan ekonomi.

InstaForex

Di Asia, Gabenor Bank of Japan, Haruhiko Kuroda memperlihatkan tinjauan yang positif terhadap ekonomi dan inflasi negara pada hari Isnin, mendorong mata wang yen ke paras tertinggi pada beberapa bulan berturut-turut berbanding dolar A.S..

Selain daripada gambaran ekonomi yang positif, kemajuan dalam rundingan gabungan antara Canselor Jerman, Parti CDU Angela Merkel dan Demokrat Sosial juga telah mengurangkan kebimbangan mengenai kestabilan politik ekonomi terbesar zon Eropah. Pendirian pro SPD Eropah juga mengukuhkan isu untuk pelaburan dalam euro.

Tiada ulasan