Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar Melemah, Euro Disokong Oleh Minit ECB Yang Agresif

Pasaran bagi indeks dolar, yang menjejaskan mata wang dolar terhadap sekumpulan enam mata wang saingan utama, turun kepada 91.814. Pergerakan di bawah paras terendah pda 2 Januari sebanyak 91.751 akan meletakkannya pada pras yang paling rendah sejak 20 September.

Indeks itu dijangka turun kepada 0.2 peratus untuk minggu ini, terjejas dengan data baru-baru ini yang menunjukkan penurunan harga pengeluar Amerika Syarikat (AS) untuk pertama kalinya dalam tempoh hampir 1-½ tahun pada bulan Disember, yang dapat meredakan jangkaan inflasi akan meningkat tahun ini.

InstaForex

Berbanding nilai mata wang yen, dolar adalah hampir mendatar pada hari tersebut pada 111.27 JPY, selepas jatuh enam minggu rendah pada 111.05 yen pada hari Khamis.

Dolar AS kekal sebanyak 1.6 peratus lebih rendah untuk minggu di mana mata wang Jepun melonjak berikutan daripada pemotongan operasi rutin dalam pembelian bon oleh Bank of Japan (BoJ) menyebabkan spekulasi bahawa bank pusat akan melepaskan rangsangan besar-besarannya.

Pasaran mata wang euro melonjak sebanyak 0.2 peratus kepada $ 1.2050, menghampiri puncaknya hampir empat bulan pada $ 1.2089 yang ditetapkan pada minggu lepas. Ia adalah sebanyak 0.2 peratus lebih tinggi untuk minggu tersebut.

Mata wang biasa melonjak pada hari Khamis, selepas pembuat dasar ECB berkata dalam beberapa minit mesyuarat bank bulan Disember bahawa mereka dapat meninjau kembali pendirian komunikasi mereka awal tahun ini, meningkatkan harapan mereka sedang mempersiapkan untuk mengurangkan program rangsangan monetari mereka.

Pelabur mengambil kenyataan yang agak agresif sebagai isyarat selanjutnya bahawa ECB akan mengurangkan skim pembelian bon sejumlah 2.55 trilion euro ($ 3.07 trilion) pada tahun 2018 sekiranya pertumbuhan ekonomi Eropah terus meningkat.

Tiada ulasan