Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Emas Stabil Berikutan Dolar Menurun Ke Paras 3 Tahun Rendah

Spot emas adalah hampir tidak berubah pada paras dagangan sebanyak $ 1,340.90 auns.

Bagi niaga hadapan emas AS untuk penghantaran bulan Februari meningkat dengan sebanyak 0.28 peratus kepada paras harga dagangan sebanyak $ 1,340.40 auns.

Pasaran bagi indeks dolar jatuh ke tahap terendah sejak 31 Disember 2014, apabila penjualan spekulatif berlaku.

Pasaran emas hampir tidak terjejas oleh penutupan itu. Jongkong emas didagangkan dalam julat yang ketat selepas Senat Amerika Syarikat (AS) mengundi untuk meluluskan pelan perbelanjaan sementara hingga 8 Feb untuk menamatkan penutupan kerajaan.

Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump mengenakan tarif import ke atas mesin basuh dan panel suria, meletakkan kesangsian terhadap perdagangan global pada masa kebangkitannya yang telah mendorong harapan untuk ekonomi dunia yang lebih kukuh.


Spot emas cenderung untuk menembusi rintangan pada paras sebanyak $ 1,341 per auns dan meningkat ke arah paras tinggi pada 8 September 2017 sebanyak $ 1,357.54, menurut penganalisis teknikal Reuters, Wang Tao.

Majlis Emas Dunia sedang mengkaji penciptaan piawaian global untuk kilobars emas supaya mereka boleh digunakan sebagai cagaran dalam pasaran niaga hadapan dan berpotensi meningkatkan permintaan, sumber-sumber yang rapat dengan perkara tersebut berkata.

Antara sektor logam berharga lain, perak adalah hampir tidak berubah pada paras sebanyak $ 17.04 per auns selepas mencecah tahap rendah dalam tempoh 3 ½ minggu pada paras harga sebanyak $ 16.73 pada sesi sebelumnya.

Platinum jatuh sebanyak 0.5 peratus kepada $ 1,001.49 setiap auns manakala palladium meningkat sebanyak 0.1 peratus kepada paras harga $ 1,092.99 auns.

Tiada ulasan