Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Emas Menurun Berikutan Dolar A.S., Ekuiti Mengukuh

Sektor logam berharga bergerak menghampiri kepada 17 bulan berturut-turut pada minggu lalu susulan daripada nilai mata wang dolar Amerika Syarikat (AS) mencecah paras terendah dalam tempoh tiga tahun selepas Setiausaha Perbendaharaan Amerika Syarikat (AS) Steven Mnuchin menyokong mata wang yang lemah.

Spot emas jatuh sebanyak 0.1 peratus kepada paras harga dagangan sebanyak $ 1,348.10 auns.

Niaga hadapan emas Amerika Syarikat (AS) untuk penghantaran bulan Februari jatuh sebanyak 0.4 peratus kepada paras harga dagangan sebanyak $ 1,346.50 auns.

Pasaran dagangan bagi sektor saham Asia melanjutkan peningkatan harga mereka di tengah-tengah pendapatan korporat yang kukuh dan pertumbuhan ekonomi global yang mantap.

Sektor logam berharga telah jatuh di bawah paras sebanyak $ 1400-an-auns pada bulan September 2013 dan masih belum melepasi paras atas sejak itu.

Spot emas mungkin jatuh kepada $ 1,335 setiap auns, berikutan daripada ia mungkin berada pada tahap sokongan $ 1,347 yang tidak boleh dicapai, menurut penganalisis teknikal Reuters, Wang Tao.

Dalam logam berharga yang lain, perak kekal tidak berubah pada paras sebanyak $ 17.39 per auns. Ia meningkat kira-kira sebanyak 2.3 peratus pada minggu lalu, merupakan antara perolehan keuntungan mingguan terbesar untuk tahun ini, setakat ini.

Platinum meningkat sebanyak 0.1 peratus pada $ 1,010.80 setiap auns, selepas jatuh sebanyak 0.3 peratus minggu lepas kemerosotan mingguan pertamanya dalam tujuh.

Palladium menurun sebanyak 0.3 peratus kepada $ 1,088.47 setiap auns. Logam itu menandakan kerugian mingguan kedua pada minggu lalu, turun kira-kira 1.2 peratus.

Tiada ulasan