Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pertumbuhan Ekonomi Kanada Menurun Pada Suku Ketiga

Menurut Statistik Kanada, ekonomi menambah kepada sebanyak 79,500 pekerjaan pada bulan November, yang menyebabkan kadar pengangguran menjadi kepada 5.9 peratus, merupakan antara paras terendah sejak bulan Februari 2008.

Manakala bank pusat adalah sebahagian besarnya dijangka mengekalkan kadar yang stabil pada 6 Disember selepas melonjak sebanyak dua kali pada tahun ini, kemungkinan satu lagi peningkatan yang pantas pada bulan Januari yang meningkat kepada 61.5 peratus. Data yang disokong oleh kumpulan kecil minoriti kenaikan ketiga minggu depan kepada 27.6 peratus daripada 20.2 peratus menjelang penerbitan.


Purata bagi kadar upah meningkat, lebih tinggi oleh tahunan sebanyak 2.7 peratus pada prestasi terbaik sejak bulan April 2016. Bank of Canada (BoC) telah menunjukkan terhadap gaji adalah sebagai salah satu faktor ia menyasarkan untuk memutuskan dasar pada masa depan.

Pasaran buruh Kanada telah menambah kepda sebanyak 390,000 pekerjaan sejak bulan November lalu, didorong oleh pekerjaan sepenuh masa. Keuntungan pada bulan November didorong oleh pengambilan pekerja dalam sektor pembuatan dan perdagangan.

Data berasingan menunjukkan bahawa pertumbuhan bagi ekonomi Kanada berkembang pada 1.7 peratus secara tahunan pada suku ketiga bagi tahun 2017. Ekonomi dijangka meningkat selepas pengembangan pada separuh pertama tahun ini menjadikan Kanada sebagai negara-negara tujuh teratas (Group of Seven Leader).

Tiada ulasan