Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Fed Meningkatkan Kadar, Mengekalkan Pandangan Dasar 2018


Ahli-ahli Jawatankuasa Pasaran Terbuka Persekutuan (FOMC) mengumumkan bahawa mereka akan menaikkan kadar penanda aras dengan mata peratusan suku kepada julat antara 1.25 peratus dan 1.5 peratus. Pegawai juga menaikkan anggaran mereka untuk pertumbuhan ekonomi dan berkata mereka menjangkakan untuk terus menaikkan kadar sekiranya ekonomi berkembang selaras dengan jangkaan mereka.

FOMC tidak menyesuaikan anggaran dengan jelas mengenai laluan kadar faedah atau inflasi walaupun pandangan mereka yang lebih cerah untuk ekonomi dan pandangan positif mereka bahawa pasaran buruh akan mengetatkan lebih jauh daripada yang diunjurkan pada tiga bulan lalu.

forextrg

Pegawai-pegawai menetapkan tempoh sementara dalam kenaikan kadar tiga mata peratusan suku tahunan untuk tahun 2018, tidak berubah dari unjuran mereka pada bulan September, dan dua kenaikan kadar faedah pada tahun 2019 dan 2020.

Unjuran baru menunjukkan bahawa Fed menjangkakan pertumbuhan ekonomi akan meningkat pada kadar 2.5 peratus untuk tahun ini dan pada tahun 2018, merupakan paras yang lebih tinggi daripada unjuran pada bulan September sebanyak 2.4 peratus dan 2.1 peratus masing-masing.

Bercakap selepas mesyuarat dasar dua hari itu, Pengerusi Fed Janet Yellen berkata bahawa ekonomi menunjukkan prestasi yang baik dan menyatakan bahawa pertumbuhan tidak didorong oleh kenaikan yang mampan dalam hutang. Beliau juga menyatakan perkembangan positif ekonomi global.

Tiada ulasan