Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Emas Meningkat Kepada 1 Minggu Tinggi Ekoran Dolar Stabil

Spot emas meningkat sebanyak 0.2 peratus kepada $ 1,257.51 setiap auns selepas sebelum mencatatkan prestasi terbaik sejak 7 Dis pada paras harga dagangan sebanyak $ 1,259.11.

Harga spot emas melonjak kepada $ 1,256.87 selepas Fed menguatkan kadar faedah penanda arasnya dengan 25 mata asas, atau satu per empat mata peratusan.

Niaga hadapan emas AS hampir kepada satu peratus lebih tinggi pada paras harga dagangan sebanyak $ 1,260.30.

Pasaran mata wang dolar merosot pada hari Khamis selepas jatuh pada data inflasi AS yang perlahan dan ekoran daripada Fed memegang pandangannya pada kadar faedah yang tidak berubah.

forextrg

Bank pusat Amerika Syarikat (AS) menaikkan kadar penanda aras untuk kali ketiga pada tahun 2017, tetapi mengekalkan unjuran sebanyak tiga kenaikan kadar tahun depan berikutan daripada kebimbangan tahap inflasi yang rendah.

Peniaga berkata kebimbangan terhadap tahap inflasi juga menyokong pasaran dagangan harga emas, walaupun data inflasi yang dikeluarkan pada awal sesi adalah perlahan.

Menurut penganalisa teknikal Reuters, Wang Tao, spot emas mungkin menguji rintangan pada paras harga dagangan sebanyak $ 1,262 satu auns, menembusi di atas yang boleh membawa keuntungan kepada rintangan seterusnya pada paras $ 1,276.

Dalam sektor logam berharga yang lain, perak meningkat kepada 0.2 peratus pada $ 16,09 per auns, selepas kecemerlangan dengan mencatatkan paras terendah lima bulan pada $ 15.59 sesi awal.

Platinum naik sebanyak 0.5 peratus pada $ 889.20 setiap auns. Ia berturutan merupakan antara paras paling rendah sejak bulan Februari 2016 pada hari Selasa. Palladium tidak berubah kekal pada $ 1,016.75 setiap auns.

Tiada ulasan