Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Bank Pusat Jepun Kekalkan Dasar Tidak Berubah

Selaras dengan jangkaan, BOJ mengekalkan sasaran kadar faedah jangka pendek pada -0.1 peratus dan sasaran hasil bon 10 tahun sekitar sifar peratus.

Bank pusat menaikkan unjuran penggunaan swasta dan pelaburan perniagaan, menguatkan keyakinannya bahawa pemulihan ekonomi Jepun semakin meningkat.

Pasaran kini mengalih tumpuan mereka kepada sidang media selepas mesyuarat BOJ Gabenor Haruhiko Kuroda untuk petunjuk kepada berapa cepat bank pusat akan mengikuti jejak langkah rakan sejawatnya iaitu Amerika Syarikat dan Eropah yang menarik balik rangsangan.

Walaupun Kuroda secara meluas dijangka dapat meyakinkan pasaran, BOJ jauh daripada keluar dari dasar perlonggaran besar-besaran,beliau ia mungkin menggariskan tekanan yang semakin meningkat, pelonggaran yang berpanjangan adalah meletakkan sistem perbankan Jepun.

Dalam satu kenyataan yang mengumumkan keputusan dasar, BOJ berkata perbelanjaan modal terus meningkat berikutan daripada aliran keuntungan korporat dan sentimen perniagaan yang bertambah baik. Kenyataan itu mempunyai nada yang lebih optimistik berbanding pandangannya pada bulan Oktober, apabila beliau berkata perbelanjaan korporat telah meningkat secara sederhana sebagai aliran.

Tiada ulasan