Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Sterling Mengukuh Disebabkan Dollar Melemah; BOE Lebih Fokus

Harga sterling menunjukkan pengukuhan pada awal hari Khamis apabila para pelabur bersedia untuk apa yang dijangkakan menjadi langkah pertama Bank of England dalam tempoh lebih sepuluh tahun.

Pound mencatatkan peningkatan 0.2 peratus kepada $ 1.3282 menjelang keputusan tersebut.

BoE dijangka akan meningkat pada kadar seterusnya dalam sesi untuk meredakan inflasi,dimana ia telah mempercepatkan lonjakan dalam tempoh lima tahun walaupun pertumbuhan ekonomi yang melemah.

Indeks dolar, mengesan mata wang A.S. terhadap enam mata wang utama,mencatatkan penurunan 0.3 peratus kepada 94.533.

Dollar A.S merosot 0.3 peratus berbanding yen kepada 113.89, penarikan semula harga dari paras tertinggi dalam tempoh tiga bulan yang tercatat di 114.45 yen pada Jumaat lepas.
InstaForex

Rumah Putih merancang untuk mencalonkan Gabenor Fed semasa Jerome Powell sebagai pengerusi seterusnya apabila kontrak Janet Yellen tamat pada bulan Februari, menurut sumber yang biasa dengan perkara itu. Pencalonan Powell, yang perlu disahkan oleh Senat, dijangka akan dikeluarkan pada hari Khamis.

Ekspektasi yang semakin meningkat bahawa Presiden A.S., Donald Trump akan memilih Powell, dianggap lebih memihak kepada dovish atas kadar faedah, telah memelihara dolar pada minggu ini.

Euro mencatatkan peningkatan 0.3 peratus kepada $ 1.1655, hampir tiga bulan di tahap rendah iaitu $ 1.1574 yang dicapai pada hari Jumaat, sehari selepas pengumuman Bank Pusat Eropah bahawa ia akan meningkatkan pembelian bonnya pada September 2018.

Tiada ulasan