Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Emas Melonjak Dalam Tempoh 1 Minggu Atas Permintaan China, Fed Tidak Menentu

Harga emas mencatatkan peningkatan ke paras tertinggi dalam tempoh satu minggu pada Khamis apabila permintaan pelabur runcit China meningkat dan juga pada pertengahan ketidakpastian mengenai arah dasar monetari di Amerika Syarikat menjelang pengumuman ketua baru Rizab Persekutuan.

Spot gold mencatatkan peningkatan 0.5 peratus kepada $ 1,279.31 auns, selepas sebelumnya meningkat kepada $ 1,281.43,ini merupakan catatan tertinggi sejak 26 Oktober.

Kontrak Niaga hadapan emas A.S.meningkat kepada 0.3 peratus kepada $ 1,280.70 auns.

InstaForex

Permintaan yang lebih tinggi daripada pembeli runcit China telah meningkatkan harga emas dalam negeri dan harga global meningkat untuk merapatkan jurang tersebut, kata Jeffrey Halley, penganalisis pasaran kanan dengan OANDA.

Dolar melakukan anjakan dari paras tertinggi dalam tempoh 3-½ bulan terhadap yen, menjelang bil cukai A.S. yang akan diturunkan berikutan kelewatan satu hari.

"Buat masa ini, kami melihat harga yang disokong di atas $ 1,270 sehingga mungkin seminggu dari sekarang. Tetapi di luar itu, apabila Fed bertemu pada bulan Disember, kami menjangkakan kenaikan lebih banyak," menurut penganalisis OCBC, Barnabas Gan. "Pada catatan itu, kami masih lemah dalam emas dan menjangkakan harga mencecah $ 1,250 pada akhir tahun, disokong oleh kenaikan kadar."

Antara logam berharga lain, perak naik 0.2 peratus kepada $ 17.75 auns. Platinum merosot kepada 0.2 peratus kepada $ 929.50 auns dan paladium tidak berubah pada $ 1,001.30.

Tiada ulasan