Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Minyak Tidak Bergerak Menjelang Mesyuarat OPEC

Niaga hadapan minyak mentah Brent yang diniagakan pada paras harga dagangan sebanyak $ 62.56 setong jatuh kepada 16 sen atau sebanyak 0.3 peratus lebih rendah daripada sesi penyelesaian terakhir mereka. Niaga hadapan mentah WTI A.S. berada pada paras harga dagangan sebanyak $ 56.59 setong, 4 sen atau 0.1 peratus lebih tinggi daripada sesi penutupan terakhir mereka.
Peniaga berkata mereka menahan diri daripada mengambil pegangan baru yang besar disebabkan oleh ketidakpastian yang meluas dalam pasaran.


OPEC, bersama-sama dengan sekumpulan pengeluar bukan OPEC telah mengehadkan pengeluaran sejak awal tahun ini dalam usaha untuk mengekang lebihan bekalan global dan meningkatkan pasaran harga. Perjanjian untuk menghadkan dalam jumlah pengeluaran akan berakhir pada bulan Mac 2018, tetapi pihak OPEC akan bersidang pada akhir bulan untuk mengadakan perbincangan mengenai prospek dasar tersebut.

Walaupun OPEC secara meluas dijangka mencapai persetujuan mengenai lanjutan dalam pengurangan jumlah pengeluaran ekoran daripada tahap penyimpanan terus menjadi tinggi meskipun terdapat pengurangan baru-baru ini, terdapat keraguan mengenai kesediaan beberapa peserta untuk meneruskan sekatan pengeluaran.

Tiada ulasan