Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Euro Turun Ekoran Rundingan Gabungan Jerman Gagal

Merkel, konservatif yang telah lemah setelah mereka memenangi pemilihan pada bulan September dengan jumlah kerusi yang berkurangan, berkata beliau akan memaklumkan presiden Jerman bahawa beliau tidak dapat membentuk satu gabungan, setelah pro-Demokrat Bebas Projek (FDP) menarik diri dari pembicaraan.

Mata wang biasa jatuh pada awal sesi perdagangan pasaran Asia berikutan daripada pecahan rundingan gabungan Jerman, tetapi akhirnya mengurangkan beberapa kerugian.

Berbanding dengan mata wang yen Jepun, pasaran euro kali terakhir ditutup sebanyak 0.6 peratus pada hari tersebut pada 131,43 yen. Nilai mata wang Euro secara ringkas menurun kepada 131.16 yen, merupakan antara paras terendah sejak pertengahan bulan September.

InstaForex

Mata wang biasa susut sebanyak 0.5 peratus berbanding dolar kepada $ 1.1735, berundur dari paras tertinggi dalam tempoh bulan pertama sebanyak $ 1.1862 pada hari Rabu untuk minggu sebelumnya.

Pengunduran dalam mata wang euro membantu mengangkat pasaran mata wang dolar untuk memegang kukuh pada 112.01, setelah menetapkan satu bulan sebanyak 111.89 yen pada awal hari Isnin.

Tumpuan dalam tempoh jangka pendek adalah bagaimana pasaran Eropah bertindak balas terhadap perkembangan politik di Jerman, menurut Satoshi Okagawa, penganalisis pasaran global senior untuk Sumitomo Mitsui Banking Corporation di Singapura

Berbanding nilai mata wang yen, dolar adalah hampir tidak berubah pada 112,01, selepas sebelum ini merosot serendah 111,89, paling lemah sejak 16 Okt

Indeks pasaran dolar, yang menjejaki mata wang AS itu berbanding beberapa enam mata wang saingan, naik sebanyak 0.3 peratus kepada 93,955.

Tiada ulasan