Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Pengeluar A.S. Meningkat Pada Bulan Oktober

Laporan dari Jabatan Tenaga Kerja juga menunjukkan bahawa peningkatan yang stabil dalam sektor harga pengeluar yang telah digariskan, yang menyokong jangkaan dalam kenaikan inflasi dan juga mengekalkan Rizab Persekutuan pada tetapan untuk menaikkan kadar faedah bagi bulan depan.

Indeks harga pengeluar untuk permintaan akhir meningkat sebanyak 0.4 peratus pada bulan Oktober selepas perolehan keuntungan yang sama pada bulan September. Ini meningkatkan lagi kenaikan tahun ke tahun dalam PPI kepada 2.8 peratus, merupakan antara peningkatan terbesar sejak bulan Februari 2012, daripada sebanyak 2.6 peratus pada bulan September.


Peningkatan harga pada bulan Oktober yang diterima oleh ladang-ladang, kilang-kilang dan penapisan negara mencerminkan lonjakan sebanyak 0.5 peratus dalam sektor kos perkhidmatan, kebanyakannya margin yang diterima oleh pemborong dan peruncit.

Pertumbuhan dalam sektor perkhidmatan membantu mengimbangi penurunan sebanyak 4.6 peratus dalam kos petrol. Harga petrol borong melonjak sebanyak 10.9 peratus pada bulan September selepas Taufan Harvey melanda.

Indeks harga perbelanjaan penggunaan persendirian tidak termasuk langkah inflasi makanan dan tenaga yang dikesan oleh Fed kekal di bawah sasaran sebanyak dua peratus sejak pertengahan tahun 2012.

Bank pusat A.S. dilihat menaikkan kadar faedah pada bulan Disember di tengah-tengah keyakinan yang berhati-hati bahawa keadaan pasaran pekerja yang mengetatkan akan merangsang pertumbuhan gaji yang lebih pantas pada tahun 2018.

Tiada ulasan