Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Inflasi UK Berada Stabil Pada Oktober Walaupun Kenaikan Harga Makanan

Pada tahun hingga bulan Oktober, Indeks Harga Pengguna (IHP) meningkat sebanyak 3 peratus, tidak berubah daripada kadar pertumbuhan pada bulan September, menurut laporan daripada Pejabat Statistik Negara.

Sektor harga makanan dan minuman bukan alkohol meningkat pada kadar tahunan sebanyak 4.1 peratus, merupakan antara paras tertinggi sejak bulan September 2013.

Walaupun kadar inflasi harga makanan meningkat pada bulan lalu, keadaan ini telah dibalas dengan kos penurunan bahan api dan harga perabot yang lebih rendah, menurut ONS.


Data rasmi mendorong para penganalisis untuk membuat spekulasi bahawa tekanan harga di negara kini telah memuncak. IHP dijangka akan meningkat, dengan Bank England (BoE) menjangkakan paras itu akan mencapai sebanyak 3.2 peratus pada musim luruh ini. Sasaran rasmi bank pusat Inggris untuk IHP adalah sebanyak 2 persen.

Penurunan dalam nilai mata wang pound sejak referendum Brexit pada tahun sebelumnya telah menyumbang kepada kenaikan baru-baru ini dalam kadar inflasi, ekoran daripada ia telah mendorong kenaikan kos barangan dan perkhidmatan yang diimport.

Tiada ulasan