Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Emas Di Paras Tinggi Ketika Ketegangan Korea Utara

Harga emas emas mencatatkan peningkatan lebih awal pada hari Isnin, selepas penurunan harga dari paras terendah dalam tempoh dua bulan,kerana kebimbangan baru mengenai cita-cita nuklear Korea Utara didorong permintaan yang lebih selamat untuk logam kuning dan menambah tekanan terhadap dolar.

Spot emas mencatatkan peningkatan kepada 0.3 peratus kepada $ 1,278.81 per auns. Ia adalah yang paling rendah sejak awal bulan Ogos pada hari Jumaat.

Kontrak niaga hadapan emas A.S. untuk bulan Disember mencatatkan peningkatan 0.5 peratus kepada $ 1,281.50 auns.

Dana lindung nilai dan pengurus wang mengurangkan pegangan jangka panjang bersih mereka dalam kontrak niga hadapan emas dan perak COMEX untuk minggu ketiga secara berturut-turut, pada mingguan hingga 3 Oktober, menurut data dari Suruhanjaya Dagangan Niaga Hadapan Komoditi A.S. (CFTC).

Dolar AS stabil berbanding yen pada hari Isnin, kerana ia melakukan penarikan semula harga daripada paras tertinggi 12 minggu yang ditetapkan pada minggu sebelumnya, hasil daripada fokus baru kepada risiko geopolitik terhadap latar belakang kebimbangan yang mungkin berlaku oleh Korea Utara untuk ujian peluru berpandu lain.

Pemimpin Korea Utara Kim Jong Un baru-baru ini berkata senjata nuklear adalah "penghalang kuat" yang menjamin kedaulatannya. Pyongyang sedang bersedia untuk menguji peluru berpandu jarak jauh yang dipercayai dapat melanda pantai barat Amerika Syarikat, menurut ahli parlimen Rusia.

InstaForex

Tiada ulasan