Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar Kanada Turun Kepada 3 Bulan Rendah Selepas Kenyataan Tegas BoC

Pasaran mata wang Loonie turun sekitar 1.1 peratus kepada C $ 1.2817 per dolar, merupakan antara yang terendah dalam tempoh tiga bulan terhadap kenyataan yang agresif.

Bank Kanada (BoC) berkata pihak mereka tidak tergesa-gesa untuk memperlahankan ekonomi, berikutan daripada ia menimbulkan kebimbangan yang datang dari keuntungan dalam dolar Kanada kepada risiko yang berkaitan dengan peningkatan perlindungan di Amerika Syarikat.

Pembuat dasar yang diketuai oleh Gabenor Stephen Poloz mengekalkan kadar penanda aras pada kadar semalaman pada paras satu peratus, berikutan daripada kenaikan kadar yang berturut-turut selepas lonjakan pertumbuhan sepanjang tahun lalu menghapuskan kebanyakan, jika tidak semua, keupayaan berlebihan ekonomi. Pegawai BoC berkata pihak mereka menjangkakan kadar pertumbuhan ekonomi menjadi sederhana pada separuh kedua tahun ini.


Pegawai berkata, kadar bagi inflasi tidak mungkin akan mencapai sasaran sebanyak dua peratus BoC sehingga separuh kedua tahun depan berikutan daripada pengukuhan baru-baru ini dalam mata wang dolar Kanada, yang telah membantu mengekalkan tekanan harga pengguna yang rendah.

Dolar Kanada telah menurun kepada 5.3 peratus sejak mencatatkan paras tertinggi pada 11 September. Mata wang Loonie itu kekal pada paras 7.5 peratus lebih tinggi sejak 4 Mei, apabila mata wang tersebut mencatatkan kadar penutup yang terendah.

Pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) diramalkan pada paras sebanyak 3.1 peratus pada tahun 2017, 2.1 peratus pada tahun 2018 dan 1.5 peratus pada tahun 2019, daripada sebanyak 2.8 peratus, dua peratus dan 1.6 peratus pada MPR Julai. Pertumbuhan dalam pengeluaran berpotensi telah meningkat kepada 1.5 peratus untuk tahun 2018-19.

Tiada ulasan