Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Harga Emas Melonjak Ekoran Dolar Merosot; Tumpuan Para Pelabur Ke Arah Mesyuarat Fed

Pasaran dagangan bagi Spot emas naik sebanyak 0.2 peratus pada paras harga $ 1,308.86 setiap auns, selepas jatuh ke tahap paling lemah sejak 31 Ogos pada harga $ 1,304.10 pada sesi sebelumnya.

Niaga hadapan emas Amerika Syarikat (AS) untuk kedatangan bulan Disember meningkat sebanyak 0.1 peratus kepada $ 1,312.60 per auns.

Pada 8 September, puncak sesi logam berharga sebanyak $ 1,357.54 setiap auns adalah yang tertinggi dalam tempoh 13 bulan.

Menurut penganalisis INTL FCStone Edward Meir, penurunan dalam harga emas pada hari Isnin tidak membawa logam tersebut serendah $ 1,300 per auns. Meir berkata paras sokongan emas pada carta adalah sekitar $ 1280 oz semasa tahap $ 1,300 "adalah merupakan lebih psikologi."

Indeks dolar, yang mengukur dolar AS berbanding sekumpulan mata wang yang lain, susut sebanyak 0.1 peratus pada 91,924. Mata wang tersebut jatuh sebanyak 0.1 peratus berbanding nilai yen selepas mencatatkan paras tertinggi sejak 27 Julai dalam semalam.

Saham Asia berada pada kedudukan lemah pada hari Selasa, disokong oleh rekod tertinggi di pasaran dagangan saham Wall Street tetapi ditekan oleh ketidakpastian apabila para pedagang menunggu mesyuarat Fed untuk petunjuk mengenai dasar kewangan Amerika Syarikat (AS).

Data Amerika Syarikat yang terbaru mendedahkan bahawa dana lindung nilai dan spekulator lain telah meningkatkan kedudukan bersih mereka dalam pasaran logam berharga selama sembilan minggu berturut-turut.
SPDR Gold Trust, dana dagangan yang bersandarkan bursa emas terbesar di dunia, berkata pegangan syarikat mereka naik sebanyak 0.63 peratus kepada 843.96 tan pada hari Isnin daripada 836.64 tan pada hari Jumaat.

Kinross Gold Corp memberi isyarat untuk menghabiskan lebih sejumlah $ 1 bilion untuk mengembangkan dua lombong emas milik mereka, termasuk lombong Tasiast di Afrika Barat.

InstaForex

Tiada ulasan