Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Harga Minyak Kukuh Ekoran Pengetatan Stok Di Timur Tengah

Pasaran dagangan bagi harga minyak adalah terhad oleh peningkatan tahap pengeluaran penapisan minyak Amerika Syarikat (AS) dan kebimbangan bahawa satu lagi taufan kuat yang akan melanda di Caribbean dapat menutup kilang penapisan dan menghalang penghantaran minyak mentah kepada dan dari Amerika Syarikat.

Niaga hadapan minyak mentah Brent berada pada paras harga $ 55.48 setong, kukuh daripada penyelesaian sesi dagangan terakhir mereka. Niaga hadapan minyak mentah Amerika Syarikat (AS) WTI berjumlah pada harga $ 50 setong, meningkat sebanyak 9 sen dari penutupan terakhir mereka.

Menteri Minyak Iraq Jabbar al-Luaibi berkata tahap pengeluaran minyak mentah negara mereka adalah pada masa ini di paras 4.32 juta tong sehari. Angka ini berbanding dengan hampir sejumlah 4.5 tong sehari pada bulan Mei dan Jun. Ulasan-ulasan rasmi dari orang-orang Iraq itu datang setelah data menunjukkan penurunan eksport minyak mentah Saudi ke 6,9693 juta barel pada bulan Julai, turun dari 6.889 juta barel pada bulan Jun.

OPEC bersama-sama dengan negara-negara pengeksport minyak mentah bukan OPEC yang lain telah melakukan perjanjian bersejarah untuk mengurangkan jumlah pengeluaran minyak sebanyak 1.8 juta barel tahun ini dan ke arah tahun 2018 dalam usaha untuk mengetatkan pasaran harga minyak. Walau bagaimanapun, Amerika Syarikat (AS) bukan sebahagian daripada perjanjian itu, menjadikan kenaikan harga terhad disebabkan peningkatan pengeluaran minyak As, menurut penganalisis.

InstaForex

Tiada ulasan