Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar Meningkat Berbanding Beberapa Mata Wang Utama Lain

 

Dolar A.S. naik lebih tinggi pada hari Isnin, pulih daripada kerugian baru-baru ini, apabila pelabur melihat ke hadapan kepada banyak data ekonomi penting, termasuk laporan mengenai inflasi harga pengguna dan pengeluar, untuk petunjuk mengenai pergerakan kadar faedah bank pusat.

Selepas data pekerjaan Jabatan Buruh menawarkan isyarat bercanggah mengenai prospek ekonomi dan kadar AS, pelabur kini menunggu keluaran data inflasi utama minggu ini.

Mesyuarat dua hari Federal Reserve dijadualkan berlangsung pada Selasa dan Rabu depan (19 dan 20 Mac).

Data mengenai inflasi harga pengguna pada bulan Februari akan dikeluarkan pada hari Selasa. Pakar ekonomi menjangkakan harga pengguna meningkat sebanyak 0.4% pada bulan Februari selepas meningkat sebanyak 0.3% pada bulan Januari.

Harga pengguna teras, yang tidak termasuk harga makanan dan tenaga, dijangka meningkat sebanyak 0.3% pada bulan Februari berikutan kenaikan 0.4% pada bulan Januari.

Kadar tahunan pertumbuhan harga pengguna dijangka tidak berubah dari bulan sebelumnya pada 3.1%, manakala pertumbuhan harga pengguna teras tahunan dijangka perlahan kepada 3.7% daripada 3.9%.

Walaupun Fed secara meluas dijangka akan membiarkan kadar tidak berubah pada mesyuarat dasar monetarinya minggu depan, data itu boleh memberi kesan kepada jangkaan mengenai bila bank pusat akhirnya akan menurunkan kadar.

Data mengenai inflasi harga pengeluar, jualan runcit, pengeluaran perindustrian dan sentimen pengguna juga akan dikeluarkan minggu ini.

Indeks dolar, yang meningkat kepada 102.93, susut sedikit kepada 102.85, tetapi kekal agak di atas garis rata, memperoleh kira-kira 0.13%.

Berbanding Euro, dolar mengukuh kepada 1.0927 daripada 1.0941, dan berbanding Pound Sterling, ia mengukuh kepada 1.2812 daripada 1.2859.

Dolar susut sedikit berbanding mata wang Jepun kepada 146.97 yen daripada 147.07 yen pada penutup Jumaat. Aussie jatuh berbanding dolar A.S., dengan AUD/USD didagangkan pada 0.6613.

Dolar sedikit berubah berbanding franc Swiss pada CHF 0.8777, dan susut sedikit berbanding Loonie pada C$ 1.3484.

Tiada ulasan