Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar Australia Meneruskan Kejatuhan Atas Data Ekonomi China yang Mengecewakan

 

Dolar Australia melanjutkan kelemahan baru-baru ini berbanding mata wang utama lain dalam sesi Asia pada hari Selasa, selepas keluaran data daripada ekonomi China menunjukkan bahawa pertumbuhan permintaan runcit dan pengeluaran pada kadar yang lebih perlahan.

Data dari Biro Perangkaan Kebangsaan menunjukkan bahawa jualan runcit melonjak 18.4 peratus tahunan, meleset ramalan untuk 21.0 tetapi masih meningkat daripada 10.6 peratus pada bulan sebelumnya. Keluaran perindustrian di China meningkat 5.6 peratus pada tahun pada bulan April. Itu juga jauh daripada jangkaan untuk keuntungan sebanyak 10.9 peratus tetapi meningkat daripada kenaikan 3.9 peratus pada bulan Mac.

Pelaburan aset tetap meningkat 4.7 peratus pada tahun, lebih rendah daripada jangkaan untuk 5.5 peratus dan turun daripada 5.1 peratus sebulan sebelumnya. Kadar pengangguran datang pada 5.2 peratus, di bawah ramalan untuk 5.3 peratus, yang tidak akan berubah daripada bacaan Mac.

Dolar Australia jatuh sedikit setengah jam lebih awal, selepas keluaran minit RBA yang menunjukkan bahawa kenaikan kadar diumumkan kerana risiko inflasi.

Gabenor Reserve Bank of Australia Philip Lowe menaikkan kadar faedah secara tidak dijangka sebanyak 25 mata asas kepada 3.85 peratus dalam mesyuarat dasar monetari Mei dan memberi isyarat lebih banyak kenaikan untuk membawa inflasi kembali ke sasaran dalam jangka masa yang munasabah.

Ahli-ahli Lembaga Dasar Monetari Bank Rizab Australia mengakui bahawa masih terdapat ketidaktentuan yang ketara mengelilingi prospek ekonomi negara, minit mesyuarat lembaga itu pada 2 Mei mendedahkan.

Dalam dagangan Asia hari ini, dolar Australia jatuh ke paras terendah 4 hari pada 1.0702 berbanding dolar NZ daripada nilai penutup semalam pada 1.0733. Aussie mungkin menguji sokongan berhampiran rantau 1.04.

Bergerak dari paras tertinggi 4 hari baru-baru ini pada 0.6709 berbanding dolar A.S., aussie susut kepada 0.6680. Pada bahagian bawah, 0.65 dilihat sebagai tahap sokongan seterusnya untuk aussie.

Berbanding euro dan yen, aussie turun kepada 1.6271 dan 90.82 daripada sebut harga penutup semalam pada 1.6223 dan 91.18, masing-masing. Jika aussie melanjutkan aliran menurunnya, ia berkemungkinan mendapat sokongan sekitar 1.66 berbanding euro dan 88.00 berbanding yen.

Aussie turun kepada 0.9004 berbanding dolar Kanada, daripada nilai penutup semalam 0.9021. Tahap sokongan seterusnya yang mungkin untuk aussie dilihat di sekitar kawasan 0.89.

Memandang ke hadapan, data pengangguran U.K. untuk Mac akan dikeluarkan pada 2:00 pagi ET.

Dalam dagangan Eropah, data KDNK suku pertama zon Euro dan indeks sentimen ekonomi ZEW Jerman untuk Mei dijadualkan untuk dikeluarkan.

Dalam sesi New York, CPI Kanada untuk April, data jualan runcit A.S. untuk April, pengeluaran perindustrian untuk April dan indeks pasaran perumahan A.S. NAHB untuk Mei dijadualkan untuk dikeluarkan.

Pada 8:15 pagi ET, Presiden Federal Reserve Bank of Cleveland Loretta Mester akan menyampaikan ucapan secara peribadi sebelum acara "Siri Perbankan Pusat: Dublin" Pusat Saling Bergantung Global, di DUBLIN, Ireland.

Tiada ulasan