Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Utama Eropah Ditutup Lebih Tinggi

 

Pasaran utama Eropah ditutup lebih tinggi pada hari Jumaat dengan beberapa indeks penanda aras mencatatkan paras tertinggi berbilang bulan atau berbilang tahun, apabila pelabur memberi tumpuan kepada kemas kini pendapatan.

Data yang menunjukkan pengembangan dalam aktiviti pembuatan di zon Euro dan sentimen dibantu oleh U.K.

Saham perlombongan jatuh pada harga komoditi yang lebih rendah. Kebimbangan mengenai pengetatan monetari juga menghadkan kenaikan pasaran.

Pan European Stoxx 600 naik 0.25%. FTSE 100 U.K. naik 0.15%, DAX Jerman naik 0.54% dan CAC 40 Perancis melonjak 0.51%. SMI Switzerland meningkat 0.61%.

Pasaran lain di Eropah berakhir bercampur-campur. Republik Czech, Denmark, Greece, Belanda dan Portugal berakhir lebih tinggi.

Finland, Iceland, Ireland, Norway, Poland, Sepanyol, Sweden dan Turkiye ditutup lemah, manakala Austria, Belgium dan Rusia berakhir rata.

Di pasaran UK, saham Kumpulan Dowlai melonjak 4.3%. Smith & Nephew, Next, RS Group, Flutter Entertainment, Diageo, Experian, Tesco, Whitbread, AstraZeneca dan Bunzi memperoleh 1.4 hingga 2.6%.

Anglo American Plc dan Rio Tinto masing-masing kehilangan kira-kira 6% dan 5.7%. Fresnillo meningkat 3.2%. Antofagasta, Endeavour Mining, Melrose Industries dan Glencore merosot 2 hingga 3%.

Di Paris, Essilor meningkat 5.7% dan L'Oreal memperoleh kira-kira 2.5%. Eurofins Scientific, Sanofi, Pernod Ricard dan Veolia memperoleh 1 hingga 1.7%.

ArcelorMittal berakhir lebih rendah sebanyak hampir 4%. Teleprestasi, Kumpulan Airbus, Renault, Carrefour dan Credit Agricole juga ditutup dengan ketara lebih rendah.

Di pasaran Jerman, SAP memperoleh kira-kira 5% walaupun syarikat itu menurunkan tinjauannya disebabkan pelupusan unit Qualtricsnya.

Fresenius Medical Care dan Merck masing-masing meningkat 3.8% dan 3.3%. Fresenius, Siemens Healthineers, Porsche, Puma, Beiersdorf, Sartorius dan Adidas meningkat 1 hingga 2%.

Mercedes-Benz melonjak lebih tinggi selepas mencatatkan keputusan awal yang kukuh untuk suku pertama 2023.

BASF jatuh lebih daripada 2%. Daimler Truck Holding, Covestro dan Commerzbank juga berakhir dengan ketara lebih rendah.

Dari segi ekonomi, jualan runcit UK merosot lebih daripada yang dijangkakan pada bulan Mac, kerana rakyat Britain kurang membeli-belah di tengah-tengah cuaca hujan dan juga disebabkan oleh inflasi yang tinggi yang meningkatkan kos sara hidup dan telah menambah kekuatan kepada kes untuk satu lagi kenaikan kadar daripada Bank of England bulan depan.

Jumlah jualan runcit termasuk bahan api motor menurun 0.9% daripada bulan sebelumnya, data awal dari Pejabat Perangkaan Kebangsaan menunjukkan pada hari Jumaat. Ahli ekonomi telah meramalkan kejatuhan 0.5%.

Penurunan terbaru berlaku selepas dua bulan pertumbuhan. Keuntungan Februari disemak semula kepada 1.1% daripada 1.2%.

Sektor swasta UK berkembang untuk bulan ketiga berturut-turut pada bulan April ke paras paling kukuh dalam setahun, didorong oleh peningkatan mendadak dalam ekonomi perkhidmatan, manakala pembuatan kekal dalam zon penguncupan, hasil tinjauan kilat daripada S&P Global menunjukkan.

Indeks output komposit Chartered Institute of Procurement & Supply meningkat kepada 53.9 pada April daripada 52.2 pada Mac. Skor yang dijangkakan ialah 52.5.

Aktiviti sektor swasta zon euro berkembang pada kadar terpantas dalam hampir setahun pada bulan April, didorong oleh permintaan yang pulih dalam sektor perkhidmatan dan diiringi oleh peningkatan mendadak dalam pekerjaan di tengah-tengah tekanan inflasi yang sederhana dan keyakinan perniagaan yang berdaya tahan, keputusan terkini tinjauan pengurus pembelian oleh S&P Global menunjukkan pada hari Jumaat.

Indeks keluaran komposit kilat HCOB pelarasan musim meningkat kepada 54.4 pada April daripada 53.7 pada bulan sebelumnya. Skor dijangka kekal stabil pada 53.7.

Bacaan meningkat untuk bulan keenam berturut-turut dan kekal di atas ambang kritikal 50.0 untuk bulan keempat berturut-turut. Ini mencadangkan pertumbuhan terbesar dalam sektor swasta sejak Mei 2022.

Tiada ulasan