Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Netflix Menghentikan Perkhidmatan DVD

 

Gergasi penstriman video dalam talian Netflix merancang untuk menutup perniagaan pertama perkhidmatan penyewaan DVD di tengah-tengah perjuangan berterusan untuk mengekalkan pertumbuhan pelanggan.

Semasa mengumumkan keputusan suku pertamanya, syarikat itu berkata ia akan menutup DVD.com kemudian pada 2023 dan akan menghantar DVD akhir pada 29 September. Dalam surat kepada pelabur, Netflix menyifatkan perkhidmatan DVD sebagai roket penggalak yang mendapat penstriman ke jawatan terkemuka.

Ketua eksekutif bersama Netflix, Ted Sarandos berkata, "Selepas 25 tahun berjalan yang luar biasa, kami telah memutuskan untuk menghentikan DVD.com pada akhir tahun ini. Matlamat kami sentiasa untuk menyediakan perkhidmatan terbaik untuk ahli kami tetapi apabila perniagaan terus berkembang mengecut yang akan menjadi semakin sukar. Jadi kami mahu keluar dengan tinggi..."

Syarikat itu dilancarkan pada tahun 1997 di California sebagai perniagaan penjualan dan penyewaan DVD dengan menghantar DVD melalui mel dalam sampul merah-putih yang mudah dikenali. DVD pertama dihantar ialah Beetlejuice pada Mac, 1998, dan syarikat itu setakat ini telah menghantar 5.2 bilion DVD ditambah. Selama bertahun-tahun, perkhidmatan ini mempunyai 40 juta pelanggan unik.

Sarandos kini menyatakan bahawa sampul merah ikonik tersebut mengubah cara orang menonton rancangan dan filem di rumah — dan ia membuka jalan kepada peralihan kepada penstriman.

"Kepada semua orang yang pernah menambah DVD pada baris gilir mereka atau menunggu di tepi peti mel untuk sampul merah tiba: terima kasih," katanya.

Pada tahun 2007, Netflix memperkenalkan media penstriman dan video atas permintaan. Perkhidmatan hiburan kini memegang 232 juta keahlian berbayar di lebih 190 negara.

Berita itu datang apabila syarikat itu mencatatkan keuntungan yang lemah pada suku pertamanya, walaupun pendapatan 4 peratus lebih tinggi. Keahlian Berbayar Penstriman Global meningkat 4.9 peratus tahun ke tahun kepada 232.50 juta ahli. Sementara itu, Penambahan Bersih Berbayar Global Streaming pada suku tersebut hanya 1.74 juta, berbanding 7.66 juta ahli pada suku keempat sebelumnya. Purata keahlian berbayar meningkat 4 peratus berbanding tahun lepas.

Mengenai hasil dan keuntungannya, Sarandos menyatakan bahawa syarikat itu berkembang, "tidak secepat yang kami percaya kami boleh, tidak secepat yang kami mahu, tetapi kami berkembang dan kami menguntungkan, dan kami mempunyai laluan yang jelas untuk mempercepatkan semula. pertumbuhan dalam kedua-dua hasil dan keuntungan dan kami melaksanakannya."

Syarikat itu, yang melancarkan pelancaran globalnya pada 2016, tahun lepas memperkenalkan pilihan penstriman yang disokong iklan berharga rendah untuk memperoleh lebih ramai penonton, dan baru-baru ini menurunkan harga di 116 negara kerana ia menghadapi persaingan yang sengit di seluruh dunia.

Netflix juga memperkenalkan perkongsian kata laluan berbayar sebagai cara untuk meningkatkan pendapatan, di tengah-tengah perkongsian akaun yang meluas lebih daripada 100 juta isi rumah yang melanggar peraturan. Syarikat itu melancarkan perkongsian berbayar di empat negara pada suku pertama, dan merancang untuk melancarkan secara meluas, termasuk di AS, pada suku kedua.

Netflix berkata ia menjangkakan perkongsian berbayar untuk memastikan asas hasil yang lebih besar dalam jangka masa yang lebih lama, yang mana ia boleh berkembang apabila perkhidmatan dipertingkatkan.

Mengikut data Nielsen, pada suku pertama, Netflix adalah yang paling banyak ditonton daripada mana-mana penyiar atau penstrim di A.S. dengan margin yang baik.

Dalam aktiviti pra-pasaran di Nasdaq, saham Netflix kehilangan sekitar 1.1 peratus atau $4 untuk didagangkan pada $330.

Tiada ulasan