Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Keyakinan Pelabur Zon Euro Merosot Pada Jangkaan Lebih Lemah

 

Keyakinan pelabur kawasan euro menurun lebih daripada jangkaan pada bulan Mac kerana jangkaan merosot dengan mendadak walaupun kebimbangan mengenai kemelesetan berkurangan, hasil tinjauan dari institut penyelidikan tingkah laku Sentix menunjukkan hari Isnin. Indeks ekonomi Sentix turun kepada -11.1 daripada -8.0 pada bulan Februari. Ahli ekonomi telah meramalkan skor -6.3. Indeks situasi semasa tinjauan meningkat kepada -9.3 daripada -10.0, menandakan bacaan paling kukuh sejak Jun 2022. Skor meningkat untuk bulan kelima berturut-turut. Ukuran jangkaan tinjauan itu turun kepada -13.0 daripada -6.0 pada bulan sebelumnya. Penurunan itu berlaku selepas beberapa bulan penambahbaikan.

Bacaan Mac indeks keadaan semasa masih bermakna ekonomi kini berada dalam fasa genangan pada tahap terbaik, kata Sentix.

"Kebangkitan semula ekonomi awal tahun yang biasa berada dalam bahaya litar pintas," tambah kumpulan pemikir itu.

Fasa genangan ini tidak lama lagi boleh bertukar menjadi kebimbangan kemelesetan baharu jika jangkaan ekonomi negatif menjadi kenyataan, kata Sentix.

Pertumbuhan bekalan wang yang lemah bersama-sama dengan kenaikan kadar faedah berkemungkinan akan membuktikan beban yang serius kepada ekonomi dalam perjalanan seterusnya tahun ini, tambah institut itu.

Tinjauan Sentix terkini telah dijalankan dari 2 hingga 4 Mac di kalangan 1,309 pelabur. Tinjauan itu juga mendapati pelabur ragu-ragu mengenai trend penurunan kadar inflasi. Indeks yang sepadan turun dengan mendadak kepada -32.25 daripada -14.25, menandakan bahawa "semua harapan untuk menamatkan awal kitaran kenaikan kadar faedah berkemungkinan tidak berasas" buat masa ini.

Bank Pusat Eropah telah pun menandakan satu lagi kenaikan kadar faedah untuk bulan ini dan komen daripada penggubal dasar mencadangkan kadar kemungkinan akan meningkat lagi dalam beberapa bulan akan datang.

Indeks keseluruhan untuk Jerman jatuh hampir 3 mata kepada -9.6 mata dan ukuran jangkaan turun mendadak kepada -11.8 mata daripada -4.8 mata. Indeks keadaan semasa bertambah baik untuk bulan kelima berturut-turut kepada -7.5, menandakan bacaan paling kukuh sejak Jun tahun lepas.

Tiada ulasan