Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Aktiviti Pembinaan UK Melantun Pada Februari

 

Aktiviti pembinaan UK pulih pada kadar yang teguh pada Februari apabila lantunan semula dalam aktiviti komersial dan sumbangan positif daripada kejuruteraan awam telah mengimbangi kelemahan pasaran perumahan, hasil tinjauan daripada S&P Global menunjukkan hari Isnin.

Indeks Pengurus Pembelian Pembinaan Institut Perolehan & Pembekalan Berkanun meningkat lebih daripada jangkaan kepada 54.6 pada Februari daripada 48.4 pada Januari. Bacaan yang dijangkakan ialah 49.1. Markah telah melebihi markah neutral 50.0 untuk kali pertama dalam tiga bulan. Bacaan itu juga menandakan pertumbuhan terbesar dalam pembinaan sejak Mei 2022.

Aktiviti pembinaan komersil berkembang paling banyak dalam kalangan tiga kategori luas pada bulan Februari. Kejuruteraan awam juga kembali kepada pertumbuhan pada bulan Februari walaupun kadar pertumbuhan adalah sederhana.

Bagaimanapun, kerja pembinaan kediaman menguncup untuk bulan ketiga berturut-turut. Responden menyebut kadar faedah yang tinggi dan pengurangan projek pembinaan rumah baharu sebagai sebab kelemahan pasaran perumahan.

Keseluruhan kerja baharu diambil pada bulan Februari mencerminkan pemulihan permintaan untuk projek komersial. Permulaan projek yang akan datang menyumbang kepada peningkatan sederhana dalam aktiviti pembelian.

Tinjauan itu menunjukkan kelembapan dalam inflasi harga input kerana terdapat penjajaran permintaan dan penawaran yang lebih baik dalam sektor pembinaan. Harga belian meningkat pada kadar paling perlahan sejak November 2020.

Jangkaan perniagaan untuk tahun hadapan bertambah baik daripada paras terendah 31 bulan pada Disember 2022. Optimisme dalam kalangan syarikat adalah yang tertinggi dalam setahun.

Tinjauan itu juga menunjukkan peningkatan sederhana dalam bilangan pekerjaan pada bulan Februari. Walau bagaimanapun, langkah untuk mengurangkan kos terus menahan pengambilan pekerja.

Data yang dikeluarkan minggu lepas menunjukkan kelemahan berterusan dalam pasaran hartanah kediaman UK.

Harga rumah merosot 1.1 peratus pada Februari untuk menandakan kejatuhan tahunan pertama sejak Jun 2020 dan juga kejatuhan terbesar dalam sedekad, dedah tinjauan Nationwide.

Data Bank of England menunjukkan bahawa kelulusan gadai janji untuk pembelian rumah merosot untuk bulan kelima berturut-turut pada bulan Januari.

Tiada ulasan