Ads

Belajar Online

Berita Terkini

First Republic Bank Mendapat Dana Penyelamat $30 Bilion

 

First Republic Bank, mangsa terbaharu dalam kegawatan perbankan yang sedang berlaku, berkata ia telah memperoleh sekitar $30 bilion pembiayaan daripada 11 bank terbesar Amerika sebagai talian hayat, termasuk JPMorgan Chase, Bank of America, Citigroup dan Wells Fargo.

Susulan berita itu, saham bank itu, yang merosot sejak minggu lalu, meningkat sekitar 10% pada hari Khamis daripada penutupan hari sebelumnya. Dalam aktiviti pra-pasaran di NYSE, saham kini turun 5 peratus.

Dana penyelamat itu dijangka membantu firma itu memenuhi pengeluaran pelanggan di tengah-tengah perjuangan yang berterusan berikutan kegagalan bank A.S. Silicon Valley Bank dan Signature Bank, yang dianggap sebagai kegagalan perbankan A.S. terbesar sejak krisis kewangan 2008.

Credit Suisse Group AG juga menerima talian hayat sehingga 50 bilion Swiss Franc atau sekitar $54 bilion daripada Swiss National Bank selepas syarikat perbankan Switzerland itu kehilangan banyak nilainya berikutan kegawatan industri perbankan.

Dalam satu kenyataan, First Republic Bank berkata ia menerima deposit tidak diinsuranskan daripada Bank of America, Citigroup, JPMorgan Chase, Wells Fargo, Goldman Sachs, Morgan Stanley, Bank of New York Mellon, PNC Bank, State Street, Truist, dan U.S. Bank.

Mengikut perjanjian itu, Bank of America, Citigroup, JPMorgan Chase dan Wells Fargo masing-masing membuat deposit $5 bilion tanpa insurans ke dalam First Republic Bank. Goldman Sachs dan Morgan Stanley menyumbang $2.5 bilion setiap satu, manakala BNY Mellon, PNC Bank, State Street, Truist dan U.S. Bank membuat deposit tidak diinsuranskan sebanyak $1 bilion.

Jim Herbert, Pengasas dan Pengerusi Eksekutif, dan Mike Roffler, Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden First Republic Bank berkata, "Sokongan kolektif mereka mengukuhkan kedudukan mudah tunai kami, mencerminkan kualiti perniagaan kami yang berterusan, dan merupakan undi keyakinan untuk First Republic dan seluruh sistem perbankan A.S.."

Sementara itu, bank sokongan, dalam satu kenyataan bersama, berkata tindakan mereka mencerminkan keyakinan mereka terhadap First Republic dan bank dari semua saiz, sambil menambah bahawa bank serantau, sederhana dan kecil adalah penting untuk kesihatan dan fungsi sistem kewangan negara.

Bank-bank tersebut menyatakan bahawa terdapat aliran keluar deposit tidak diinsuranskan di sebilangan kecil bank berikutan penerimaan Silicon Valley Bank dan Signature Bank.

"Bersama-sama, kami menggunakan kekuatan kewangan dan kecairan kami ke dalam sistem yang lebih besar, di mana ia paling diperlukan. Bank bersaiz kecil dan sederhana menyokong pelanggan dan perniagaan tempatan mereka, mencipta berjuta-juta pekerjaan dan membantu meningkatkan komuniti. Bank-bank besar di Amerika berdiri bersatu dengan semua bank untuk menyokong ekonomi kita dan semua orang di sekeliling kita," kata mereka.

Seperti yang diumumkan sebelum ini, First Republic Bank memperoleh kecairan tambahan melalui kapasiti pinjaman tambahan. Ia telah menggunakan kapasiti peminjaman ini berikutan peristiwa industri baru-baru ini.

Sehingga 15 Mac, First Republic Bank mempunyai kedudukan tunai sekitar $34 bilion, tidak termasuk $30 bilion deposit tidak diinsuranskan terkini dengan tempoh permulaan 120 hari pada kadar pasaran.

Dari 10 Mac hingga 15 Mac, pinjaman Bank daripada Rizab Persekutuan berubah daripada $20 bilion hingga $109 bilion pada kadar semalaman 4.75%.

Sejak penutupan perniagaan pada 9 Mac, Bank juga telah meningkatkan pinjaman jangka pendek daripada Bank Pinjaman Rumah Persekutuan sebanyak $10 bilion pada kadar 5.09%.

First Republic Bank berkata ia memberi tumpuan kepada mengurangkan peminjamannya dan menilai komposisi dan saiz kunci kira-kiranya pada masa hadapan. Lembaga Pengarah Bank telah memutuskan untuk menggantung dividen saham biasanya.

Tiada ulasan