Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Sektor Swasta Jepun Mencatat Pertumbuhan Stabil Pada Februari

 

Aktiviti sektor swasta Jepun mencatatkan pertumbuhan yang stabil pada bulan Februari apabila kemerosotan mendadak dalam aktiviti pembuatan diimbangi oleh peningkatan kukuh dalam sektor perkhidmatan, satu tinjauan yang diperhatikan dengan teliti menunjukkan pada hari Selasa.

Indeks keluaran komposit flash au Jibun Bank kekal tidak berubah pada 50.7 pada Februari, data yang diterbitkan oleh S&P Global mendedahkan. Skor melebihi 50.0 menunjukkan pengembangan dalam sektor ini.

Indeks Pengurus Pembelian pembuatan kilat merosot kepada 47.4 daripada 48.9 pada bulan sebelumnya. Sektor itu mencatatkan salah satu kejatuhan paling teruk dalam tempoh dua setengah tahun. Terdapat pengurangan yang lebih curam dalam output dan pesanan baharu, dengan kedua-duanya jatuh paling banyak sejak Julai 2020. Namun begitu, tekanan kos dan bekalan menunjukkan tanda-tanda pelonggaran dan pengilang meningkatkan tahap kakitangan mereka.

Kementerian Ekonomi, Perdagangan dan Industri dijadual mengeluarkan data awal keluaran industri pada 28 Februari.

"Kami tidak akan terkejut jika firma menyemak semula unjuran mereka untuk kenaikan 4.1% m/m dalam output untuk Februari apabila data dikeluarkan minggu depan," kata ahli ekonomi Capital Economics Darren Tay. "Ketua penyebabnya nampaknya adalah permintaan luar."

Belajar Online

Sementara itu, PMI perkhidmatan Flash au Jibun Bank meningkat kepada 53.6 pada Februari daripada 52.3 pada bulan sebelumnya.

Sektor perkhidmatan telah berkembang sejak enam bulan lalu apabila gelombang terbaharu pandemik Covid-19 semakin reda, kata S&P berdasarkan maklum balas tinjauan daripada panel kira-kira 400 syarikat sektor perkhidmatan.

Pertumbuhan pesanan baharu bertambah baik pada Februari, manakala pekerjaan berkurangan, menunjukkan bahawa perniagaan cemerlang terkumpul ke tahap yang paling tinggi sejak tinjauan bermula pada September 2007.

Pada masa yang sama, kadar kedua-dua kos input dan inflasi harga keluaran meningkat dari awal tahun.

Data rasmi yang dikeluarkan awal bulan ini menunjukkan bahawa ekonomi telah berkembang 0.2 peratus pada suku keempat, membalikkan penguncupan 0.3 peratus suku lalu.

Tabung Kewangan Antarabangsa meramalkan pertumbuhan ekonomi Jepun meningkat kepada 1.8 peratus pada 2023, disokong oleh sokongan dasar monetari dan fiskal yang berterusan. Bagaimanapun, pertumbuhan dijangka merosot kepada 0.9 peratus tahun depan apabila kesan rangsangan lepas hilang.

Tiada ulasan