Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Saham Eropah Berkemungkinan Begerak Lebih Rendah atas Kebimbangan Kadar

 

Saham Eropah mungkin melayang lebih rendah pada pembukaan pada hari Jumaat kerana data AS yang kukuh dikeluarkan semalaman ditambah dengan penyata Fed yang hawkish mencetuskan kebimbangan terhadap inflasi dan kenaikan kadar.

Pasaran Asia mengikuti Wall Street lebih rendah selepas dua pegawai Fed memberi amaran tentang kenaikan tambahan dalam kos pinjaman untuk membawa inflasi kembali kepada sasaran 2 peratus bank pusat itu.

Presiden Fed Loretta Mester berkata terdapat keperluan untuk lebih mengetatkan untuk menjinakkan inflasi.

Secara berasingan, Presiden Fed St. Louis James Bullard berhujah bahawa terdapat kes yang baik untuk Fed menjadi lebih agresif dengan keputusan kadar baru-baru ini.

Dolar melonjak ke paras tertinggi enam minggu berikutan peningkatan penghindaran risiko.

Emas merosot sebagai penanda aras hasil Perbendaharaan A.S. 10 tahun meningkat kepada paras tertinggi 3.900 peratus, menandakan tertinggi sejak 30 Disember dengan jangkaan bahawa kadar A.S. mungkin memuncak hanya di bawah 5.3 peratus menjelang akhir Julai.

Harga minyak jatuh lebih 1 peratus dalam perdagangan Asia untuk melanjutkan kerugian baru-baru ini berikutan tanda-tanda permintaan pengguna A.S. yang lembap dan data menunjukkan peningkatan besar dalam simpanan.

Saham A.S. jatuh mendadak semalaman, dolar meningkat dan hasil meningkat apabila data awal tuntutan pengangguran menunjukkan pasaran buruh yang berdaya tahan dan metrik utama menunjukkan harga borong meningkat lebih daripada jangkaan pada Januari.

Dow kehilangan 1.3 peratus, Nasdaq Composite yang berteknologi tinggi jatuh 1.8 peratus dan S&P 500 kehilangan 1.4 peratus.

Saham Eropah ditutup tinggi sedikit pada hari Khamis walaupun Presiden ECB Christine Lagarde sekali lagi mengesahkan kenaikan kadar 50 mata asas pada bulan Mac.

STOXX 600 pan-Eropah meningkat 0.2 peratus. DAX Jerman dan indeks FTSE 100 U.K. kedua-duanya meningkat sekitar 0.2 peratus manakala indeks CAC 40 Perancis meningkat 0.9 peratus.

Tiada ulasan