Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Lebihan Perdagangan Indonesia Meningkat Atas Lonjakan Eksport

 

Lebihan dagangan Indonesia meningkat dengan ketara pada awal tahun, apabila eksport berkembang lebih pesat daripada import, angka daripada Statistik Indonesia menunjukkan pada hari Rabu.

Lebihan dagangan meningkat kepada $3.87 bilion pada Januari daripada $0.96 bilion pada bulan yang sama tahun lepas.

Ahli ekonomi menjangkakan lebihan sebanyak $3.35 bilion. Pada bulan Disember, lebihan dagangan ialah $3.96 bilion.

Eksport mencatat pertumbuhan tahunan dua angka sebanyak 16.37 peratus setiap tahun pada bulan Januari, jauh lebih cepat daripada kenaikan 6.58 peratus pada bulan sebelumnya. Kadar pertumbuhan yang dijangkakan ialah 12.5 peratus.

Tambahan pula, ini adalah kadar pertumbuhan terpantas sejak September 2022, apabila eksport meningkat 20.17 peratus.

Pada asas bulanan, eksport turun 6.36 peratus pada Januari, dan import susut 7.15 peratus.

Baca lebih lanjut: Indonesia Mencatat Pertumbuhan Terpantas Dalam 9 Tahun

Eksport bukan minyak dan gas sahaja meningkat 13.97 peratus setiap tahun pada Januari, manakala ia jatuh 6.84 peratus daripada sebulan lalu disebabkan permintaan asing yang lebih rendah untuk komoditi bahan api mineral.

Pada masa yang sama, peningkatan bulanan terbesar berlaku dalam logam berharga dan barang kemas, atau permata.

Destinasi eksport bukan minyak dan gas utama Indonesia pada Januari ialah China, diikuti oleh Amerika Syarikat.

Import hanya naik 1.27 peratus berbanding tahun lepas berbanding jangkaan peningkatan sebanyak 1.5 peratus.

"Kami menjangkakan lebihan dagangan tahun ini akan kukuh tetapi tidak menghampiri rekod tertinggi $7.5 bilion pada April tahun lepas," kata Nicholas Mapa, ahli ekonomi kanan di ING Economics.

"Oleh itu, kita boleh mengandaikan bahawa rupiah Indonesia akan menyaksikan semakin kurang sokongan daripada akaun semasa pada 2023."

Indonesia dilaporkan merancang peraturan untuk menggesa pengeksport tertentu mengekalkan sebahagian daripada pendapatan eksport di darat dalam usaha membantu meningkatkan bekalan domestik mata wang asing.

Ketidakpastian mengenai langkah dan kemungkinan peraturan ini ditarik secara tiba-tiba boleh mengakibatkan episod turun naik bagi mata wang, terutamanya jika sesetengah peserta pasaran melihat ini sebagai satu bentuk kawalan modal, kata pakar ekonomi itu.

"WPI mungkin menghadapi sokongan yang berkurangan daripada lebihan dagangan dan akaun semasa tahun ini tetapi mata wang itu boleh dikukuhkan oleh aliran pelabur asing yang diperbaharui sekiranya sentimen terhadap pasaran pesat membangun meningkat dengan ketara pada bulan-bulan akan datang," tambah Mapa.

Tiada ulasan