Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Keluaran Perindustrian Zon Euro Jatuh; Defisit Perdagangan Melebar

 

Mencerminkan aktiviti ekonomi yang lemah menjelang akhir tahun, pengeluaran perindustrian zon Euro merosot lebih daripada jangkaan dan defisit perdagangan melebar pada Disember, menunjukkan bahawa blok mata wang itu tidak jauh daripada kemelesetan.

Pengeluaran perindustrian turun 1.1 peratus pada asas bulanan pada bulan Disember, berbeza dengan peningkatan 1.4 peratus pada bulan November, Eurostat melaporkan. Output diramalkan jatuh 0.8 peratus.

Semua sub-komponen mencatatkan penurunan pada bulan Disember kecuali pengeluaran tenaga, yang meningkat 1.3 peratus. Pengeluaran barangan perantaraan merosot 2.8 peratus dan pengeluaran barangan pengguna tahan lama sebanyak 1.4 peratus.

Barangan pengguna tidak tahan lama dan keluaran barangan modal masing-masing merosot 1.0 peratus dan 0.4 peratus. Selanjutnya, pengeluaran perindustrian mencatatkan penurunan tahunan pertama dalam tempoh lima bulan pada bulan Disember. Pengeluaran susut 1.7 peratus, berbeza dengan peningkatan 2.8 peratus pada bulan November dan lebih besar daripada unjuran ahli ekonomi sebanyak -0.7 peratus.

Data berasingan daripada Eurostat menunjukkan bahawa imbangan perdagangan berubah kepada defisit pada 2022. Defisit perdagangan berjumlah EUR 314.7 bilion pada 2022 berbanding lebihan EUR 116.4 bilion pada tahun sebelumnya.

Data menunjukkan bahawa eksport meningkat dengan ketara sebanyak 18.0 peratus. Pada masa yang sama, import mencatatkan peningkatan yang lebih pantas sebanyak 37.5 peratus.

Pada bulan Disember, defisit perdagangan meningkat kepada EUR 18.1 bilion daripada EUR 14.4 bilion pada November.

Bulan ke bulan, eksport menurun sebanyak 4.6 peratus pelarasan musim dan import jatuh 2.9 peratus.

Data keluaran industri dan perdagangan asing menyerlahkan kelemahan dalam ekonomi pada akhir tahun lepas, kata ahli ekonomi Capital Economics, Adrian Prettejohn.

Pakar ekonomi itu menjangkakan ekonomi akan memasuki kemelesetan tahun ini kerana tekanan pada pendapatan benar dan pengetatan monetari yang lalu melembapkan permintaan dalam negeri, manakala eksport juga akan mengalami kesukaran.

"Memandangkan permintaan yang lemah dan masalah sampingan bekalan yang berterusan, kami tidak boleh menjangkakan lebih daripada laluan genangan untuk industri," kata ahli ekonomi ING Bert Colijn. "Pelantunan terlalu banyak untuk diminta pada masa ini."

Bagaimanapun, ramalan ekonomi dari EU mencadangkan kawasan euro ditetapkan untuk mengelakkan kemelesetan dan beransur-ansur meningkat tahun depan berikutan perkembangan menggalakkan dalam harga tenaga dan kepelbagaian sumber bekalan. EU meramalkan kawasan euro berkembang 0.9 peratus tahun ini dan 1.5 peratus pada 2024.

Dalam Kemas Kini Tinjauan Ekonomi Dunia terbaharu, dikeluarkan pada Januari, Tabung Kewangan Antarabangsa mengunjurkan pertumbuhan di Zon Euro ke bawah pada 0.7 peratus tahun ini sebelum meningkat kepada 1.6 peratus pada 2024.

Tiada ulasan