Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Kadar Pengangguran UK Kekal Stabil, Pertumbuhan Upah Melebihi Jangkaan

 

Kadar pengangguran UK kekal tidak berubah dan gaji meningkat lebih daripada jangkaan pada suku keempat, meyakinkan ahli-ahli hawkish jawatankuasa penetapan kadar Bank of England untuk terus menaikkan kadar faedah.

Data daripada Pejabat Perangkaan Kebangsaan menunjukkan bahawa kadar pengangguran ILO adalah 3.7 peratus dalam tempoh tiga bulan hingga Disember, tidak berubah daripada tempoh sebelumnya, dan selaras dengan jangkaan.

ONS juga berkata purata pendapatan, tidak termasuk bonus, meningkat 6.7 peratus setiap tahun dalam tempoh tiga bulan hingga Disember. Ini lebih cepat daripada ramalan peningkatan 6.5 peratus yang diramalkan oleh pakar ekonomi.

Kenaikan 6.7 peratus dalam gaji tetap adalah kadar pertumbuhan paling kukuh yang dilihat di luar tempoh wabak coronavirus.

Termasuk bonus, jumlah gaji meningkat 5.9 peratus dalam tempoh tiga bulan hingga Disember, tetapi lebih perlahan daripada jangkaan 6.2 peratus.

"Dengan BoE memberi penekanan yang lebih besar pada kesan ketinggalan pengetatan lalu, dan dengan inflasi yang berkemungkinan menunjukkan tanda-tanda peningkatan menjelang musim bunga, kami mengesyaki kenaikan kadar Mac akan menjadi yang terakhir," kata ahli ekonomi ING James Smith.

Memetik pertumbuhan gaji yang lebih kukuh daripada jangkaan, Bank of England telah menaikkan kadar utamanya minggu lepas sebanyak setengah mata peratusan kepada 4.00 peratus, paras tertinggi sejak 2008.

Bilangan kekosongan jawatan berkurangan sebanyak 76,000 pada suku tersebut kepada 1.13 juta dalam tempoh tiga bulan hingga Januari, lapor ONS. Ini adalah kejatuhan suku tahunan ketujuh berturut-turut sejak Julai 2022.

Jane Gratton, ketua polisi orang di Dewan Perniagaan British, berkata tahap kekosongan yang tinggi menunjukkan bahawa firma sedang bergelut untuk memenuhi pesanan pada buku mereka, dan ia meletakkan sebarang rancangan untuk pertumbuhan jauh dari jangkauan.

Tinjauan baru-baru ini menunjukkan bahawa ketidaktentuan merentasi industri dan tekanan ekonomi terus menghalang pengambilan pekerja.

Data rasmi mendedahkan bahawa negara kehilangan 843,000 hari bekerja akibat pertikaian buruh pada Disember, yang tertinggi sejak November 2011.

Pada bulan Januari, tuntutan pengangguran turun secara tidak dijangka sebanyak 12,900 dari Disember. Kiraan penuntut kekal stabil pada 3.9 peratus.

Tiada ulasan