Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Pengguna A.S. Meningkat Selaras Dengan Anggaran Pada Januari

 

Jabatan Buruh mengeluarkan laporan pada hari Selasa menunjukkan harga pengguna AS meningkat sejajar dengan anggaran ahli ekonomi pada bulan Januari.

Laporan itu berkata indeks harga pengguna meningkat sebanyak 0.5 peratus pada Januari berikutan peningkatan 0.1 peratus disemak pada Disember.

Pakar ekonomi telah menjangkakan harga pengguna meningkat sebanyak 0.5 peratus berbanding penurunan 0.1 peratus yang dilaporkan pada awalnya untuk bulan sebelumnya.

Tidak termasuk harga makanan dan tenaga, harga pengguna teras meningkat sebanyak 0.4 peratus pada Januari, sepadan dengan peningkatan yang disemak pada bulan Disember serta anggaran ahli ekonomi.

Jabatan Buruh juga berkata kadar tahunan pertumbuhan harga pengguna perlahan kepada 6.4 peratus pada Januari daripada 6.5 peratus pada Disember.

Walaupun pertumbuhan harga tahun ke tahun mencerminkan peningkatan terkecil sejak Oktober 2021, ahli ekonomi menjangkakan kadar pertumbuhan tahunan perlahan kepada 6.2 peratus.

Kadar tahunan pertumbuhan harga pengguna teras perlahan kepada 5.6 peratus pada Januari daripada 5.7 peratus pada Disember. Kadar pertumbuhan dijangka perlahan kepada 5.5 peratus.

Tiada ulasan