Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Facebook merekodkan penurunan pengguna aktif harian buat kali pertama



Pada penutupan dagangan di pasaran saham AS pada hari Rabu, syarikat gergasi teknologi Meta, pemilik rangkaian sosial Facebook, susut lebih daripada 20% nilainya, jatuh kepada $323 sesaham. Pada masa yang sama pendapatan sesaham berjumlah $3.67 berbanding jangkaan penganalisis sebanyak $3.84 sesaham.

Sementara itu, saham Meta Platforms yang didagangkan di Bursa Saham Frankfurt jatuh hampir 19%. Kejatuhan gergasi teknologi itu semasa sesi dagangan hari Rabu menyebabkan nilai pasaran syarikat itu turun sebanyak $200bn.

 Faktor utama kejatuhan saham adalah pendapatan syarikat yang lemah di tengah-tengah laporan Facebook bahawa bilangan pengguna aktif harian menurun buat kali pertama. Oleh itu, jumlah itu jatuh daripada 1.929 bilion dalam tempoh tiga bulan hingga akhir Disember, berbanding 1.930 bilion pada suku sebelumnya. Pada masa yang sama, penganalisis pasaran menjangkakan jumlah itu meningkat kepada 1.95 bilion. 

Pengguna aktif bulanan Facebook kekal tidak berubah dari suku ketiga 2021 hingga suku keempat pada 2.9 bilion. 

InstaForex

Menurut laporan untung dan rugi Meta, pendapatan gergasi teknologi itu untuk tempoh tiga bulan terakhir 2021 adalah sekitar $10.3bn. Ramalan hasil syarikat untuk suku seterusnya juga merupakan faktor penurunan yang penting, kerana ia lebih lemah daripada jangkaan penganalisis dan pelabur. Pegawai syarikat itu menjangkakan pendapatan antara $27 dan $29 bilion, berbanding dengan senario awal ahli ekonomi sebanyak $30.15 bilion. 

Bercakap kepada pelabur, Mark Zuckerberg, Ketua Pegawai Eksekutif Meta Platforms, mengakui bahawa perbadanan itu berada di bawah tekanan daripada persaingan yang semakin meningkat untuk hasil pengiklanan dan perubahan dalam syarat privasi daripada Apple. Usahawan Amerika itu memetik aplikasi rangkaian sosial yang popular, terutamanya TikTok, sebagai pesaing utama Facebook.

 Zuckerberg berkata adalah penting untuk membangunkan video pendek Instagram Reels dalam jangka panjang untuk meningkatkan bilangan pengguna aktif hariannya.

Tiada ulasan