Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Di Arizona, mereka cuba meluluskan bitcoin sebagai pembayaran


Seorang senator Arizona telah mencadangkan rang undang-undang yang akan menjadikan bitcoin tender sah. Jika undang-undang diluluskan, Bitcoin boleh digunakan sebagai wang tunai untuk membayar pembelian, bil dan cukai.

Rang Undang-undang 1341 telah diperkenalkan oleh Senator Republik dari Arizona Wendy Rogers.

Rang undang-undang yang dicadangkan menyatakan bahawa bitcoin ialah mata wang digital "peer-to-peer" yang terdesentralisasi, yang transaksinya direkodkan dalam blockchain Bitcoin. Dan unit mata wang baharu dijana oleh penyelesaian pengiraan 21 masalah matematik. Dan mereka tidak bergantung kepada Bank Negara. 

Tidak mungkin rang undang-undang ini akan diluluskan atau berkuat kuasa memandangkan Perlembagaan AS melarang negara daripada mencipta mata wang mereka. Namun begitu, ia akan menimbulkan perbincangan mengenai topik ini. 

Untuk melaksanakan rang undang-undang itu, cadangan itu mesti meluluskan undian di Senat dan Dewan Perwakilan Arizona sebelum ia diluluskan kepada Gabenor Doug Ducey untuk menandatangani undang-undang. 

InstaForex

Pada bulan September, Wendy Rogers berkata dia akan bekerja dengan pantas untuk menjadikan Arizona lebih mesra kripto. 

Pada penghujung Disember, beliau telah dilantik ke jawatankuasa untuk kajian blockchain dan mata wang kripto. Dan untuk menyediakan laporan pada akhir tahun.

Tahun lepas, El Salvador adalah yang pertama dan setakat ini satu-satunya negara yang menerima bitcoin sebagai tender yang sah. Peminat Kripto sedang memerhatikan dengan teliti negara lain yang akan mengikuti contoh El Salvador pada tahun 2022.

Penganalisis GlobalBlock Marcus Sotiriou berkata bahawa negara yang tidak mahu menerima bitcoin hanya boleh melihat apabila nilai ekonominya dipindahkan ke negara lain, kepada negara yang menerimanya. Rio de Janeiro di Brazil telah memperuntukkan 1% daripada rizabnya kepada Bitcoin. Ini boleh menjadi satu langkah bagi negara untuk mendahului revolusi teknologi.

Tiada ulasan