Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Emas adalah pelindung terhadap kesilapan hawkish Fed

 

Kenaikan harga emas terperangkap sekali lagi apabila Fed bersikap hawkish pada hari Rabu, bersiap untuk kenaikan kadar pada bulan Mac dan pengurangan dalam kunci kira-kiranya sebelum akhir tahun. 

Selepas keputusan bank pusat mengenai dasar monetari, Pengerusi Fed Jerome Powell menambah dengan tegas bahawa ekonomi dan pasaran buruh berada dalam keadaan baik untuk menahan potensi kenaikan kadar. 

Satu-satunya masalah ialah beberapa ahli ekonomi dan penganalisis kini mula tertanya-tanya sama ada Bank Pusat AS telah mengambil kedudukan yang terlalu agresif, terutamanya di tengah-tengah kemerosotan keadaan ekonomi yang berterusan. Kebimbangannya ialah pengetatan mendadak boleh menyekat pertumbuhan ekonomi tahun ini. 

Sementara itu, jelas turun naik semakin meningkat walaupun saham berjaya keluar dari lubang yang dalam minggu ini. Ini menjadikan pasaran yang terlebih nilai sangat terdedah. 

InstaForex

Pada ketika ini, emas menjadi pelindung. Walaupun logam berharga terjejas teruk, jatuh kira-kira 3% selepas mesyuarat dasar monetari hari Rabu, ramai penganalisis komoditi tidak bersedia untuk melepaskan logam berharga itu. 

Pakar ekonomi menyatakan bahawa emas bukan sekadar lindung nilai terhadap inflasi, yang telah mencapai paras tertinggi 40 tahun mengikut data PCE terkini. Ia juga lebih daripada melindung nilai risiko dalam pasaran saham yang goyah. Pada masa ini, ia adalah perlindungan terhadap kesilapan politik Fed. 

Kelembapan dalam pertumbuhan ekonomi AS dan inflasi sederhana boleh mewujudkan peranan positif untuk emas. 

Minggu lalu, Majlis Emas Sedunia melaporkan bahawa walaupun permintaan pelabur menurun untuk produk dagangan bursa yang disokong emas, permintaan untuk emas meningkat sebanyak 10% tahun lepas. 

Dan walaupun harga pasaran emas telah turun, insurans terhadap inflasi dalam logam berharga tidak hilang.



Tiada ulasan