Ads

Belajar Online

Berita Terkini

 

Pasaran saham AS mencatat keuntungan pada hari Selasa. S&P 500, Dow Jones dan NASDAQ meneruskan pergerakan mereka, mencapai paras tertinggi baharu sepanjang masa setiap hari. Walau bagaimanapun, sentimen pedagang dan pelabur mungkin berubah dengan ketara hari ini. Tidak, penurunan QE tidak akan mengejutkan - ia mungkin sudah ditetapkan dalam kadar dolar. Walau bagaimanapun, jika keputusan sedemikian diumumkan, ia akan menjadi penghujung era rangsangan monetari di AS. Dasar Fed telah dilaksanakan, dengan gangguan yang singkat, sejak awal krisis kewangan 2008. Rizab Persekutuan mungkin akan mengumumkan pengurangan QE hari ini, pada 3 November. Program pembelian aset akan dikurangkan sebanyak $15 bilion sebulan. Menurut Jerome Powell, dasar itu akan ditamatkan sepenuhnya pada pertengahan 2022.

Apakah maksudnya untuk indeks saham dan dolar AS? Yang terakhir ini berkemungkinan mendapat sokongan pasaran tambahan. Pengurangan QE bermakna aliran tunai ke dalam ekonomi AS akan berkurangan, dan dengan itu inflasi akan perlahan-lahan turun. Di samping itu, dolar harus menghadapi kurang tekanan daripada pedagang pasaran - mereka perlu sedar bahawa era "wang helikopter" sudah berakhir. Sudah tentu, ini tidak bermakna USD akan meningkat berbanding rakan sejawatannya hanya kerana Fed akhirnya mengurangkan pembelian aset sebanyak $15 bilion. Rizab Persekutuan telah mengepam wang ke dalam ekonomi sejak setengah tahun lalu. Walau bagaimanapun, jika tiada kekangan global baharu yang mengehadkan pertumbuhan, dolar AS mungkin meningkat berbanding euro dan paun dalam jangka panjang. Untuk membayar hutang negaranya yang besar dengan lebih mudah, dolar yang murah akan lebih diingini oleh Amerika Syarikat. Oleh itu, jika faktor baru yang mengehadkan pertumbuhan USD timbul, ia tidak akan mengejutkan.

Bagi indeks saham AS, penurunan QE bermakna berakhirnya era keuntungan tanpa henti. Sudah tentu, syarikat utama AS akan terus berkembang, dan pelabur akan membeli saham mereka, menjana pertumbuhan dalam jangka panjang. Walau bagaimanapun, aliran wang ke dalam pasaran saham akan berkurangan - pembetulan semua indeks dan saham utama berkemungkinan besar. Ramai pakar menjangkakan tindakan Fed akan menyebabkan kejatuhan pasaran saham, pecah gelembung yang terbentuk lebih awal. Pengumuman pengurangan QE oleh Rizab Persekutuan akan mewujudkan risiko penurunan untuk indeks saham AS.

Tiada ulasan