Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Emas melonjak secara mendadak dan memulihkan semua kerugiannya semalam

 

Emas membuat pembalikan mendadak berikutan penurunan yang mengecewakan pada hari Rabu ke paras terendah 3 minggu pada hari Khamis. Ia meningkat dengan pantas dalam harga dan menghampiri paras utama $1,800.

Selepas mesyuarat dasar monetari Fed berakhir pada 3 November, pasaran sedang bersiap sedia untuk menerima kenyataan hawkish daripada pengawal selia.

Memandangkan, harga emas merosot dengan cepat, menerima rangsangan tambahan daripada data pekerjaan AS yang kukuh. Pada hari Rabu, sebut harga merosot sebanyak 1.4%, jatuh ke paras terendah sejak 12 Oktober.

Keadaan berubah selepas ucapan terakhir Pengerusi Fed. Jerome Powell menjelaskan bahawa sama sekali tidak ada kaitan antara pengurangan pembelian aset yang akan datang dan potensi peningkatan dalam kadar faedah. Selain itu, beliau menegaskan bahawa bank pusat tidak mempertimbangkan untuk menaikkan mereka dalam masa terdekat.

Kenyataan dovish Pengerusi Fed ini, yang mengambil kedudukan yang kurang tegar daripada jangkaan, benar-benar memberi inspirasi kepada emas. Logam itu meninggalkan zon merah selepas penutupan dagangan pada hari Rabu dan bergerak ke kenaikan yang stabil, yang berterusan pada hari Khamis.

Pada 4 November, aset mulia itu menunjukkan pertumbuhan harian paling kukuh dalam 3 minggu. Bullion meningkat sebanyak 1.7%, atau $29.60 semalam, menutup sesi pada $1,793.50.

Sementara itu, nilai perak juga meningkat dengan ketara. Sebut harga meningkat kepada 2.9%, atau 68 sen, mengakhiri dagangan pada $23.911.

Selain komen ketua Fed, pasaran logam berharga turut dibantu oleh kenyataan Bank of England semalam untuk pulih. Pengawal selia mengumumkan bahawa ia tidak akan tergesa-gesa untuk meningkatkan kadar faedah dan mengekalkannya pada tahap yang sama iaitu 0.1% buat masa ini.

Pengumuman itu mengejutkan pelabur, kerana ramai yang bertaruh bahawa pengawal selia Britain boleh menjadi bank pusat utama pertama yang menaikkan kadar selepas wabak itu.

Keputusan yang tidak dijangka oleh Bank of England mencetuskan penurunan hasil bon British. Seiring dengan kejatuhan bon AS, ini memberikan sokongan kukuh untuk emas, penganalisis Fawad Razaqzada mengulas situasi itu.

Pakar itu juga menambah bahawa untuk pengukuhan logam berharga yang lebih ketara, kini penting bagi mata wang AS untuk melemahkan kedudukannya. Bagaimanapun, ia masih bergerak mengikut pergerakan menaik. Semalam, indeks dolar meningkat sebanyak 0.4% berbanding pesaing utamanya. <

Disebabkan oleh pengetatan dasar Rizab Persekutuan yang kurang agresif daripada jangkaan, serta kecenderungan peningkatan dalam aset berisiko seperti saham, Razaqzada meramalkan bahawa dolar AS mungkin mula menurun, dan ini akan menyumbang kepada dinamik positif emas. dan perak.

Pakar strategi pasaran George Milling-Stanley juga menarik perhatian pelabur kepada rekod yang indeks saham Amerika terus ditetapkan. Pada pendapatnya, pasaran terlalu panas dan jauh mendahului indikator ekonomi, dan harga saham jauh lebih tinggi daripada nilai sebenar mereka.

Pada masa yang sama, pakar tidak menjangkakan pembetulan yang serius dalam pasaran saham. Beliau percaya bahawa walaupun aliran menurun yang kecil akan mencukupi untuk membawa emas kembali ke hadapan dalam portfolio.

J. Milling-Stanley menekankan bahawa logam berharga kini lebih menarik sebagai instrumen perlindungan terhadap risiko berbanding sebagai lindung nilai terhadap inflasi. Dan walaupun tekanan inflasi yang semakin meningkat mempunyai kesan positif ke atas sebut harga emas, prospek untuk logam dalam konteks semasa masih tidak menentu.

Agar emas kembali kepada hasil tahunan sebanyak 16% akibat inflasi yang tinggi, yang, sebagai contoh, diperhatikan semasa tempoh pertumbuhan harga meningkat pada tahun 1970-an, penganalisis membuat kesimpulan bahawa inflasi sepatutnya berada di atas paras semasa. sekurang-kurangnya 4 bulan.

Tiada ulasan