Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Emas tidak tahan berbanding dolar yang mengukuh, logam berharga lain mengikuti contoh pemimpin

 

Harga logam kuning secara aktif menurun pada hari Rabu, dengan latar belakang pertumbuhan dolar AS dan hasil bon kerajaan AS. Penganalisis pasaran menjelaskan dinamika positif terang mata wang negara Amerika Syarikat dengan pengeluaran laporan yang ditunggu-tunggu dari Jabatan Tenaga Kerja AS. Penerbitannya dijadualkan pada hari Jumaat.

Oleh itu, ketika penulisan, harga emas merosot 0.6% - kepada $ 1,749.4 per troy auns- dan terus seimbang di bawah tanda teknikal $ 1,750 per auns. Pada masa yang sama, harga niaga hadapan perak Disember turun 1.68% kepada $ 22.2 per auns, paladium kehilangan 1.37% dan diperdagangkan pada $ 1887.3 per auns, dan kos platinum turun 1.52% kepada $ 947.2 per auns.

Insentif utama untuk memperkuat dinamika negatif pasaran logam berharga pada hari Rabu adalah data mengenai pengukuhan dolar AS berbanding mata wang alternatif, khususnya yen dan euro. Oleh itu, kadar pertukaran dolar berbanding sekumpulan mata wang enam negara - rakan dagang utama Amerika Syarikat - meningkat 0.11% kepada 94.08 mata.


Hari ini, pedagang membeli dolar secara agresif, melindungi risiko kenaikan inflasi dan penurunan pertumbuhan ekonomi. Secara tradisinya, pengukuhan kedudukan dolar AS - asas untuk mengira nilai komoditi yang diperdagangkan di bursa (termasuk logam berharga) - menjadikan emas kurang menarik untuk pelaburan dan tidak dapat diakses seperti sebelumnya bagi pemegang mata wang alternatif.

Faktor penurunan harga emas yang akan datang mungkin adalah data mengenai pengangguran di Amerika Syarikat, yang akan dikeluarkan pada hari Jumaat. Sebagai tambahan kepada petunjuk ini, data mengenai pekerjaan baru di negara ini akan diumumkan pada hari kerja terakhir minggu ini. Menurut senario awal penganalisis, kadar pengangguran di Amerika pada bulan lalu menurun kepada 5.1% dari 5.2% pada bulan Ogos, dan jumlah pekerjaan tidak termasuk sektor pertanian meningkat sebanyak 473.000.

Beberapa penganalisis percaya bahawa, walaupun data hari Jumaat bertepatan dengan yang diramalkan, beberapa pemimpin Fed mungkin melihat ini memenuhi semua syarat untuk memulakan proses pengurangan insentif. Keadaan ini pasti akan menjadi faktor penurunan tambahan bagi kedudukan emas yang sudah tidak stabil.

Penganalisis pasaran percaya bahawa sehingga pengeluaran statistik yang ditunggu-tunggu oleh pelabur ini, nilai emas akan berada dalam julat harga yang sempit dari $ 1,750 hingga $ 1,785.


Tiada ulasan