Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Emas Jatuh Berikutan Dolar Kukuh

Spot emas turun sebanyak 0.4 peratus pada paras harga dagangan sebanyak $ 1,306.72 per auns.

Niaga hadapan emas Amerika Syarikat (AS) jatuh sebanyak 0.8 peratus kepada paras harga dagangan sebanyak $ 1,307.80 per auns.

Spot emas mencatatkan paras tertinggi sejak 15 September pada paras harga $ 1,321.33 pada hari Rabu, tetapi kemudian jatuh berikutan daripada pasaran mata wang dolar meningkat semula daripada paras terendah lebih daripada 3 bulan. Ia jatuh lebih jauh selepas beberapa minit dari dasar bulan Disember Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (AS) meningkatkan jangkaan untuk kenaikan lebih banyak kadar faedah Amerika Syarikat (AS) tahun ini.

InstaForex

Ini bermakna bahawa sektor logam kuning, yang telah meraih sebanyak $ 85 daripada paras terendah hampir kepada 5 bulan berturut-turut pada pertengahan bulan Disember, melaporkan hari pertama penurunan dalam tempoh hampir tiga minggu.

Menurut para penganalisis, tinjauan teknikal jangka pendek juga menambah tekanan terhadap sektor harga emas. Indeks kekuatan relatif 14 hari (RSI) mencecah kepada 75 pada hari Selasa, merupakan antara apras tertinggi sejak bulan September 2017. RSI di atas paras 70 menunjukkan komoditi yang berlebihan dan dapat menunjukkan pembetulan harga.

Antara logam berharga lain, perak menurun dengan sebanyak 0.8 peratus kepada $ 16.99 per auns, selepas mencapai puncak enam minggu pada hari Rabu pada paras $ 17.24.

Platinum jatuh lebih daripada satu peratus pada $ 945.10. Palladium kehilangan sebanyak 0.2 peratus pada $ 1,080.97, setelah mencatatkan puncak sepanjang hari pada hari ini pada $ 1,096.50.

Tiada ulasan