Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Emas Lebih Tinggi Menjelang Mesyuarat Fed

Harga emas mencatatkan sedikit kenaikan pada hari Selasa, peningkatan harga ini adalah dari tahap yang paling rendah dalam tempoh hampir lima bulan pada sesi sebelumnya, dan menjelang mesyuarat Rizab Persekutuan.

Spot emas mencatatkan peningkatan 0.2 peratus kepada $ 1,244.30 per auns, selepas mencatatkan tahap terendah sejak 20 Julai pada $ 1,240.10 pada hari Isnin.

Kontrak Niaga hadapan emas A.S. mencatatkan penurunan 0.1 peratus kepada $ 1,246 setiap auns.

Menurut data dari CFTC, spekulator mengurangkan pegangan bersih mereka dalam logam kuning ke tahap terendah sejak awal bulan Ogos akibat penurunan harga terkini.

Pada mesyuarat Fed, yang berakhir pada hari Rabu, bank pusat A.S. dijangka akan menaikkan kadar faedah penanda aras untuk kali ketiga pada 2017 dan mengulas mengenai kenaikan kadar selanjutnya.

InstaForex

"Bergantung pada bagaimana kata-kata hawkish, emas boleh meneruskan pergerakan ke tahap yang lebih rendah, kerana carta tidak menunjukkan sebarang sokongan bermakna sekurang-kurangnya sehingga $ 1,205 - $ 1,210," penganalisis INTL FCStone Edward Meir berkata.

"Emas mungkin pulih dengan lebih cepat dari paras terendah baru-baru ini jika hasil mesyuarat pada bulan Disember terbukti menjadi kenaikan harga," menurut nota dari Standard Chartered.

Penganalisis Teknikal Reuters, Wang Tao berkata mata emas boleh melantun dengan sederhana kepada tahap rintangan di $1,250 per auns, kerana ia telah stabil di sekitar tahap sokongan pada $ 1,239.

Di antara logam berharga lain, perak tidak berubah pada harga $ 15.72 per auns. Platinum mencatatkan penurunan hampir 0.1 peratus pada $ 884.20 setiap auns, setelah mencatatkan tahap terendah sejak Februari 2016 pada minggu sebelumnya.

Palladium mencatatkan peningkatan 0.3 peratus kepada $ 1,012.97 setiap auns. Diskaun platinum ke palladium melebar pada sekitar $ 120 minggu lalu, paling tinggi sejak April 2001.

Tiada ulasan