Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Yellen Akan Bersara Dari Lembaga Fed Selepas Powell Dilantik

Yellen, dalam surat yang dinyatakan kepada Presiden Donald Trump, juga berjanji untuk melakukan segala-galanya dalam kapasitinya untuk memastikan peralihan kuasa yang lancar kepada Powell, yang dicalonkan oleh Trump untuk menggantikannya awal bulan November ini.


Ia secara meluas dijangka bahawa Powell akan mengambil tempat beliau apabila tempoh perkhidmatan Yellen berakhir pada bulan Februari. Walaupun Yellen dapat bertahan sebagai gabenor Fed sehingga tahun 2024 memandangkan tempoh lembaga berjalan selama 14 tahun, tradisi untuk meninggalkan pemimpin Fed untuk berlepas dari lembaga dan pada masa yang sama sebagai budi bahasa untuk memberikan kepimpinan yang jelas kepada pemimpin FOMC.

Yellen telah diberikan kepercayaan dengan menstabilkan ekonomi dan mengawal dasar monetari dari mod pertahanan yang berlaku selepas kemelesetan ekonomi 2007-2009 dan krisis kewangan. Beliau berkhidmat sebagai naib pengerusi Fed sebelum dicalonkan sebagai Ketua Fed pada tahun 2014 oleh Presiden Demokrat Barack Obama dan merupakan wanita pertama untuk mengetuai bank pusat AS.

Tiada ulasan