Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Emas Melonjak Ekoran Minit Fed Dalam Tumpuan

Minit mesyuarat dasar terakhir Fed, apabila ia memegang kadar faedah tidak berubah, akan dikeluarkan pada hari Rabu.

Spot emas meningkat kepada 0.2 peratus pada $ 1,279.67 auns. Sektor logam berharga jatuh sekitar 1.4 peratus pada hari Isnin dalam penurunan peratusan satu hari terbesar sejak 11 September.

Bagi niaga hadapan emas AS untuk penghantaran bulan Disember meningkat sebanyak 0.3 peratus kepada $ 1,279.30.

Pengerusi Fed Janet Yellen baru-baru ini berkata bahawa beliau akan meletakkan jawatan tempat duduknya dalam Gabenor Lembaga Fed apabila Jerome Powell disahkan dan dilantik untuk menggantikan beliau sebagai ketua bank pusat AS.


Peniaga juga memberi perhatian kepada bahagian geopolitik selepas Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump meletakkan semula Korea Utara dalam senarai penaja keganasan negara.

Spot emas boleh memecahkan sokongan pada paras harga dagangan sebanyak $ 1,274 setiap auns, dan jatuh ke paras yang rendah pada 6 Oktober dengan sebanyak $ 1,260.16, menurut penganalisis teknikal Reuters Wang Tao.

Antara sektor logam berharga lain, perak meningkat sebanyak 0.3 peratus kepada $ 16.96 per auns manakala platinum naik sebanyak 0.6 peratus kepada $ 928.70. Palladium menambah sebanyak 0.2 peratus kepada $ 990.60 per auns.

Tiada ulasan