Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Presiden Trump Melantik Jerome Powell menjadi Ketua Fed Seterusnya

Presiden A.S. Donald Trump telah mencalonkan Jerome Powell sebagai ketua Rizab Persekutuan A.S.. Walaupun pergerakan ini memecah tradisi dengan menafikan Janet Yellen akan memegang jawatan pada penggal kedua, ia menunjukkan kesinambungan daripada dasar monetari kewangan dovish.

Powell, seorang Republikan dan seorang bank pelaburan yang dilantik ke lembaga Fed oleh bekas Presiden Barack Obama, telah dipilih sebagai pilihan utama oleh Trump di kalangan beberapa calon yang berpotensi termasuk Yellen.


Calon tersebut telah dipercayai secara meluas sebagai pesaing utama untuk jawatan selama lebih dari seminggu

Dalam pengumuman di White House, Powell sangat dipuji oleh Trump sebagai pemimpin yang bijak dan komited yang akan meneruskan misi Yellen dalam membimbing ekonomi A.S. berikutan pemulihan daripada krisis kewangan. Beliau juga menyuarakan keyakinannya terhadap kemampuan Powell untuk menggerakkan ekonomi untuk mengatasi sebarang cabaran.

Trump menemuramah lima calon untuk jawatan itu, termasuk pengerusi penyandang Janet Yellen, yang istilahnya berakhir pada bulan Februari. Walaupun tradisi mengekalkan kerusi Fed, Trump mengatakan bahawa dia mahu mencipta 'tanda' sendiri.

Tiada ulasan