Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Eropah Menurun Susulan Pendapatan Lemah

STOXX 600 PAN-Eropah turun sebanyak 0.66 peratus. Hampir semua sektor selesai pada hari tersebut dengan paras yang lebih rendah.

Ia merupakan sesi penurunan kelima berturut-turut STOXX 600, yang paling teruk terjejas sejak akhir bulan Mei, walaupun Ketua Multi-aset Schroders melabur untuk Eropah, Aymeric Forest, berkata tahun 2017 secara keseluruhannya telah menjadi tahun rekod untuk pasaran ekuiti, dengan mengalami turun naik yang mencapai tahap rendah sepanjang masa.

FTSE 100 milik U.K. itu turun kepada 0.24 peratus, terjejas oleh saham kewangan, peruncitan dan perindustrian.

CAC 40 Perancis dan DAX Jerman terus menurun, masing-masing mengakhiri sesi dagangan dengan sebanyak 0.73 dan 0.4 peratus. Dalam pasaran periferal, SMI Switzerland mengatasi bursa-bursa lain, meningkat sebanyak 0.31 peratus.

Sektor perkhidmatan kewangan adalah merupakan antara sektor yang paling teruk berbayar, jatuh sebanyak 1.58 peratus, ekoran daripada para pelabur menunjukkan tanda-tanda kebimbangan mereka terhadap masa depan rancangan pembaharuan cukai di Amerika Syarikat (AS).


EDF Perancis menjunam ke bawah paras penanda aras Eropah, kehilangan sebanyak 10.39 peratus selepas kumpulan itu menurunkan pendapatan teras dan panduan aliran tunai untuk tahun depan. Exane BNP Paribas mengesahkan penarafannya yang kurang baik terhadap EDF.

Shell bersetuju untuk menjual hampir dua pertiga daripada kepentingannya dalam Woodside Petroleum untuk sejumlah $ 1.7 bilion.

Pembeli alat bantuan pendengaran Swiss, Sonova turun sebanyakl 2.4 peratus selepas pihaknya mencatatkan keputusan separuh pertama yang mengecewakan jangkaan penganalisis, berikutan daripada jualan di A.S. telah terjejas oleh perolehan rangkaian runcit firma di sana.

Antara yang mengatasi aliran itu adalah farmasi kelas berat Novartis, yang melonjak sebanyak 1.1 peratus, selepas data menunjukkan bahawa pesakit yang menggunakan ubat mata baru mereka menunjukkan aktiviti penyakit yang berkurangan berbanding pesaing ubatnya iaitu Bayer dan Regeneron. Saham Bayer turun kepada 1.1 peratus.

Tiada ulasan