Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Ekonomi A.S. Menambah 261,000 Pekerjaan pada bulan Oktober

Pertumbuhan pekerjaan di A.S. menunjukkan peningkatan pada bulan Oktober berikutan gangguan taufan yang berkaitan pada bulan sebelumnya. Bagaimanapun,peningkatan gaji pada kadar paling perlahan dalam tempoh satu setengah tahun dengan petunjuk bahawa inflasi berkemungkinan besar akan terus lemah.

Pada bulan Oktober, gaji bukan peladang meningkat sebanyak 261,000 sebagai pekerja dalam sektor riadah dan hospitaliti kembali bekerja, Jabatan Tenaga Kerja melaporkan. Keuntungan bulanan adalah yang terbesar sejak Julai 2016, bagaimanapun, ia adalah di bawah anggaran untuk peningkatan pekerjaan dari 310,000.

Sementara itu, data bagi bulan September telah disemak semula daripada kemerosotan yang dilaporkan sebelum ini sebanyak 33, 000 kepada keuntungan sebanyak 18, 000.

Purata pendapatan setiap jam mencatatkan penurunan satu sen pada bulan sebelumnya, menjadikannya adalah mendatar dalam peratusan, sebahagiannya disebabkan oleh pulangan pekerja keraian dan hospitaliti pada kadar yang rendah. Gaji begi bulan september mencatatkan peningkatan 0.5 peratus pada bulan September. Pada asas tahunan, gaji mencatatkan peningkatan 2.4 peratus pada bulan lalu, menandakan kenaikan terkecil sejak Februari 2016, berikutan kenaikan 2.8 peratus pada bulan sebelumnya.

peningkatan pekerjaan pada bulan Oktober menguatkan lagi penilaian Federal Reserve bahawa pasaran Buruh terus mengukuh dan bahawa data gaji yang sedikit lemah memberi impak terhadap jangkaan bahawa ia akan menaikkan kadar faedah pada bulan Disember.

Tiada ulasan