Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Minyak Kukuh Berikutan Jangkaan Lanjutan Pemotongan Pengeluaran

Niaga hadapan minyak mentah Brent mencecah pada paras harga dagangan sebanyak $ 60.40 setong, empat sen lebih tinggi daripada penamat terakhir mereka tetapi masih berada di tahap tertinggi sejak bulan Julai 2015 dan meningkat lebih 36 peratus sejak tahun 2017. Sementara itu, niaga hadapan minyak mentah WTI AS naik sebanyak 5 sen atau 0.1 peratus pada paras harga dagangan $ 53.95 setong.

Bank ANZ berkata memandangkan kadar pematuhan yang kuat terhadap pemotongan pengeluaran OPEC sudah menyokong harga, ulasan Putera Mahkota Saudi Arab Saudi menunjukkan bahawa perjanjian pemotongan pengeluaran seharusnya berpanjangan telah membantu peningkatan dalam sebut harga.

InstaForex

OPEC, bersama-sama dengan sembilan pengeluar bukan OPEC lain telah bersetuju untuk menghadkan jumlah pengeluaran sebanyak sekitar 1.8 juta tong sehari untuk mengekang lebihan bekalan. Perjanjian itu ditetapkan sehingga bulan Mac 2018, namun Arab Saudi dan Rusia, yang memimpin inisiatif tersebut, telah menyatakan sokongan mereka untuk melanjutkan lagi perjanjian itu.

Gabungan syarikat pengeluar ditetapkan untuk bersidang secara rasmi di ibu pejabatnya di Vienna, Austria pada 30 November.

Tiada ulasan