Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Euro Melonjak ke Paras Tinggi Satu Minggu Ekoran Kenyataan Agresif Pembuat Dasar ECB

Kenaikan mata wang yang sama baru-baru ini telah kehilangan momentum ekoran daripada kebimbangan politik, terutamanya krisis Catalan Sepanyol, yang telah memuncak. Ini telah menurunkan nilai mata wang euro berbanding dolar AS lebih daripada tiga peratus berbanding bulan sebelumnya.

Euro naik hampir sebanyak 0.4 peratus kepada $ 1.1789, tertinggi sejak 2 Oktober, selepas ulasan dari Sabine Lautenschlaeger, ahli lembaga eksekutif Bank Pusat Eropah, memberi nasihat kepada Bank Pusat Eropah untuk mengurangkan pembelian aset pada tahun 2018.

Pembebasan data dari Jerman turut membantu sentimen. Tahap pengeluaran perindustrian melaporkan pertumbuhan bulanan terbesarnya dalam tempoh enam tahun pada bulan Ogos, data menunjukkan.

Indeks dolar terakhir berada pada tahap 93.47, merosot 0.2 peratus pada hari tetapi masih menhampiri paras tinggi pada 10 minggu pada tahap 94.267 pada hari Jumaat, apabila data gaji AS pada bulan September yang lebih kukuh menimbulkan jangkaan tinggi bahawa Rizab Persekutuan akan menaikkan kadar buat kali ketiga bagi tahun ini .

InstaForex

Tiada ulasan