Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Euro Jatuh Disebabkan Pelabur Fokus kepada Undian Catalan Sepanyol

Dollar semakin mengukuh berbanding Euro pada hari Isnin apabila para pelabur memberi perhatian terhadap undian kemerdekaan di Catalonia Sepanyol.

Euro mencatatkan kemerosotan sebanyak 0.3 peratus berikutan kekerasan undian. Mata wang biasa dengan mencatatkan $ 1.1773. Walaupun bursa-bursa Eropah kelihatan telah menolak penyusun kewangan yang menunjuk kepada keuntungan pembukaan kecil untuk indeks utama.

Menurut pegawai Catalan, polis Sepanyol menggunakan cota dan peluru getah untuk menggelak undian kemerdekaan di Catalonia. Keadaan kecairan, dengan ketua kerajaan daerah membuka ruang kepada potensi pengisytiharan kemerdekaan dari Spanyol.

Dolar A.S. mengukuh berbanding yen pada 112.86 dan juga lebih tinggi sebanyak 0.3 peratus pada sekumpulan mata wang pada 93.349.

Dolar AS turut disokong oleh spekulasi bahawa Presiden Donald Trump mungkin akhirnya memilih bekas Gabenor Rizab Persekutuan Kevin Warsh untuk mengetuai bank pusat A.S.. Warsh dianggap lebih hawkish berbanding pengerusi semasa Janet Yellen oleh itu pelantikannya boleh membawa kepada kenaikan kadar faedah yang lebih pantas.

Ini mendorong kadar hasil Perbendaharaan dua tahun mencatatkan peningkatan 1.503 peratus, catatan terakhir dilihat pada akhir 2008. Hasil Perbendaharaan UB yang lebih tinggi merupakan faktor lain yang membantu mengukuhkan dollar

InstaForex

Tiada ulasan