Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Sektor Eksport Jepun Melonjak Susulan Permintaan Global Pepejal Yang Kukuh

Sektor dagangan eksport melonjak pada kadar tahunan sebanyak 18.1 peratus pada bulan Ogos, yang terpantas sejak bulan November 2013 dan mudah mengatasi anggaran sebanyak 14.7 peratus peningkatan tahunan oleh penganalisis Reuters.

Ia juga jauh lebih tinggi daripada 13.4 peratus bulan sebelumnya dan menandakan perkembangan bulan ke sembilan bulan berturut-turut.

Mengikut jumlah, sektor eksport Jepun meningkat sebanyak 10.4 peratus pada bulan Ogos daripada tempoh yang sama tahun lalu, selepas kenaikan tahunan sebanyakk 2.6 peratus pada bulan Julai.

Peralihan dalam sektor eksport kereta, bahagian automobil dan peralatan pembuatan semikonduktor mendorong penghantaran tahun ke tahun ke Amerika Syarikat pada bulan Ogos sebanyak 21.8 peratus berbanding 11.5 peratus peningkatan tahunan pada bulan Julai.

Pertumbuhan dalam sektor dagangan eksport yang sihat dilihat berkemungkinan berterusan memandangkan ekonomi global terus berada pada kedudukan yang kukuh, yang harus menggariskan keyakinan Bank Jepun (BoJ) terhadap jangkaan ekonomi Jepun.

Para penggubal dasar dijangka akan bertegas pada dasar mereka pada akhir mesyuarat dasar pada hari Khamis yang masih rendah walaupun data menunjukkan pertumbuhan ekonomi yang mantap

InstaForex

Tiada ulasan